Tuesday, March 8, 2011

26 Tips Bagaimana menjadi Aman di eBay Jual anda dan Membeli

Ironi dari eBay adalah kerana tumbuh untuk selalu lebih berjaya, ia menarik unsur menjijikkan dari internet ke arah itu. Aku sedang berbicara tentang orang-orang yang membuat perniagaan mereka untuk mencuba untuk menipu anda dan saya di eBay kami dan transaksi PayPal.

Tentu saja, tidak semua transaksi cerdik di eBay adalah penipuan. Beberapa hanya nakal. Kandungan adalah dengan chancers, yang mungkin mengira mangsa-mangsa mereka tidak akan terganggu untuk mengejar mereka.

Siapa pun penyebabnya, itu diserahkan kepada pembeli yang disasarkan atau penjual untuk mencuba dan memilah masalah. Semua yang kita sebagai pengguna boleh lakukan adalah sangat waspada dan berhati-hati dalam semua aktiviti kami eBay dan PayPal.

Berikut ini adalah senarai langkah-langkah praktikal, tanpa urutan tertentu, yang pembeli dan penjual boleh dilakukan untuk membantu mengelakkan menjadi mangsa seterusnya.

Semoga anda sudah menyedari beberapa. Ini tidak bermakna bahawa jika salah satu berlaku lelong atau orang yang curang. Tetapi jika anda menggunakan kepala anda, dan membina pandangan dari keseluruhan transaksi berdasarkan berdasarkan beberapa faktor-faktor ini, anda akan mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan ditipu.

a) Kesan imej dan keterangan
Karena mereka tidak memiliki item mereka "menjual", beberapa penipu menggunakan foto stok item. Dan mereka mungkin akan menggunakan keterangan produk pengilang juga. Jadi, stok foto dan tidak ada keterangan asli mungkin tanda. Search for lelong lain oleh penjual yang sama, dan melihat apakah mereka cukup berani untuk mengiklankan item yang sama lebih daripada sekali.

b) harga yang terlalu bagus untuk menjadi kenyataan sering tidak benar
penipu Sebuah menginginkan wang anda dengan cepat, sehingga anda dapat menemukan yang mereka tawarkan untuk menutup lelong lebih awal dengan anda sebagai "pemenang" mempunyai tawaran harga yang anda ketahui sedikit dari murah. Mengapa ada orang yang menutup lelong lebih awal jika harga belum mencapai tahap pasaran? Aku akan memberimu satu meneka.

c) tinggi nilai atau kelantangan yang tinggi, baru berdaftar penjual
Walaupun sebahagian besar penjual baru yang asli dan jujur, berhati-hati membeli dari orang-orang menjual barang-barang bernilai tinggi dalam jumlah yang besar, sangat awal dalam kerjaya eBay mereka. Pola ini tidak cukup normal. Fikirkan kembali jualan anda sendiri terlebih dahulu. Anda akan tentatif, dan mungkin telah mencuba tunggal, barang-barang bernilai rendah awalnya. Jadi, pas penjual baru profil ini mungkin seseorang yang mungkin sebelumnya telah diskors dan telah mendaftarkan ID lain.

d) 1 hari listing
Walaupun 1 listing hari digunakan oleh penjual asli yang mempunyai lebih dari satu item atau yang ingin jual cepat, sayangnya durasi ini menarik untuk penipu juga. Mereka kadang-kadang menggunakan tempoh 1 hari lelong untuk mendapatkan jualan segera sebelum tindakan mereka boleh dilaporkan dan ditindaklanjuti. Jadi, harus ekstra waspada pada lelong dengan 1 listing hari.

e) Undangan untuk trade off-eBay
Ini adalah cara klasik penipu. Setelah membuat beberapa jenis kenalan dengan anda, atau anda dengan mereka, mereka akan menjemput anda untuk membeli atau menjual iaitu eBay tanpa menggunakan perkhidmatan lelong eBay. Daya tarik di sini untuk penipu adalah bahawa mereka dapat mendorong transaksi di sepanjang garis yang mereka suka, apakah itu escrow, PayPal dll Alasan lain mengapa perdagangan off eBay adalah bukan idea yang baik adalah bahawa anda perlu menyimpan nota anda sendiri formal transaksi, dan anda kehilangan semua cover dari perlindungan pembeli eBay dan perlindungan pembeli PayPal. Plus, dan ini mungkin titik kecil, tetapi anda tidak akan bisa meninggalkan maklum balas untuk membiarkan orang lain tahu pengalaman anda dengan penjual / pembeli.

f) Kaedah bayaran dengan tanpa recourse
Penipu lebih suka memilih kaedah pembayaran di mana pembeli tidak mempunyai perlindungan, seperti pemindahan kawat di mana pembeli tidak memiliki cara untuk mengesan di mana wang yang berlaku. Western Union Money Transfer dan BidPay adalah kegemaran dan harus benar-benar dielakkan. tempahan pos sama walaupun mereka adalah kaedah pembayaran popular di kalangan para penjual sejati kerana mereka tidak memerlukan masa clearance. Transfer bank dan cek hanya dapat memberikan kemungkinan bank anda menyiasat butiran akaun wang itu dipindahkan ke. Untuk Paypal menggunakan perlindungan terbaik dan dana dengan Kad Kredit. Nota ada batas di eBay dan perlindungan PayPal, dan anda perlu membuat sendiri menyedari apa ini.

g) Pola Unusual jualan
Jika umpan balik penjual anda menunjukkan bahawa mereka biasanya berurusan dengan koleksi, DVD atau item khusus yang lain, akan curiga bahawa mereka tiba-tiba senarai laptop, TV plasma atau item lain bernilai tinggi. Laman ini mungkin menunjukkan bahawa akaun ini penjual telah dibajak.

h) Buruk inggris memberikan anda sebuah penanda buku
Beberapa penipu beroperasi dari luar negeri tetapi berpura-pura berada di Inggeris atau Amerika Syarikat. Kerana mereka tidak terlalu mahir di bahasa inggris mereka mungkin menggunakan alat terjemahan seperti Babelfish untuk membuat e-mel mereka kepada anda. Jadi, waspada terhadap e-mel yang tidak baik inggris. Dalam dirinya sendiri, itu tidak membuktikan apa-apa, ada banyak penjual eBay asli untuk siapa bahasa inggris bukan bahasa pertama mereka. Tapi mungkin menambah bukti lebih lanjut yang anda miliki.

i) Lokasi Lokasi Lokasi
Dalam kes penipu malas anda mungkin mencari lokasi mereka tidak sesuai. Maksud saya lelong itu mengatakan barang di Inggeris, namun detailnya MY penjual menunjukkan lokasi mereka untuk menjadi, katakanlah, Ukraine. Ini bukan petanda baik. Sering dalam kes ini jika anda contact penjual ini anda akan menerima alasan seperti mengapa item tersebut tidak di Inggeris, dan kerana itu tidak dapat dikumpulkan secara langsung. Ringkasnya, jika lelong mengatakan item adalah di Inggeris dan penjual mengatakan bahawa itu tidak, saya akan mengelakkan lelong. Dan jangan lupa untuk cross check dengan akaun PayPal mereka, dan melihat di mana negara ini berada.

j) Tanya soalan
Selalu, selalu minta penjual anda soalan. Setiap soalan. Jawapan mereka, jika anda menerima satu, akan membantu anda menilai bagaimana penjual asli. Hati-hati lelong yang membawa mesej yang meminta anda untuk contact penjual melalui alamat e-mel yang diberikan sebagai lawan melalui link 'Tanya soalan penjual'. Ini boleh menjadi perampas akaun berusaha mencegah pembeli dari 'Mengajukan pertanyaan penjual'. Mereka ingin menghentikan hal ini terjadi kerana soalan-soalan seperti itu boleh diteruskan kepada pemilik real akaun.

k) "eBay dapat menjamin untuk saya" e-mel
Sebuah peringatan tentang taktik yang relatif baru yang digunakan oleh penipu. Jika anda sukar untuk membuktikan tanah sebagai pembeli / penjual, mereka mendakwa mereka boleh mendapatkan eBay ke email anda bukti kesahihan mereka sehingga anda dapat mempercayai mereka. eBay, tentu saja, akan PERNAH melakukan hal ini. Email tersebut dihantar keluar, bagaimanapun otentik melihat, adalah palsu dan direka bentuk untuk membawa anda ke bahagian dengan wang atau barang anda. Hal ini berlaku sama untuk Square Trade dan PayPal. Mereka tidak pernah akan e-mel anda sertifikasi keaslian siapa pun.

l) Amaran PayPal
Ada penipu yang menggunakan akaun PayPal dicuri untuk menerima bayaran. Untuk menurunkan kemungkinan ini, semak lokasi penjual anda seperti yang ditunjukkan di eBay, dan kemudian melihat apakah itu adalah salah satu negara PayPal dibenarkan dengan mengklik di sini: http://www.workwinners.com/nlr701.htm. Jika PayPal tidak menawarkan perkhidmatan mereka di negara yang penjual tinggal, sangat waspada.

m) Kata laluan
Jangan mempunyai password yang sama pada akaun anda eBay dan PayPal. Atau memang pada setiap halaman kewangan atau peribadi yang lain. Ubah password anda setiap 30-60 hari pada kedua-dua eBay dan PayPal.

n) Escrow
Jika penjual anda meminta anda untuk menggunakan escrow, dan mencadangkan sebuah syarikat escrow mereka telah digunakan sebelum, ini merupakan penunjuk yang jelas mereka adalah palsu. Ada banyak halaman escrow palsu yang akan mengambil wang anda curang. Situs penampungan hanya disarankan oleh eBay adalah http://www.escrow.com. Sebuah alternatif di Inggeris http://www.auctionpix.co.uk Sila jangan tergoda untuk menggunakan syarikat escrow lain, namun mereka mencari website profesional mungkin. Ini adalah kenyataan bahawa 99% daripada syarikat escrow di internet adalah penipuan. Mereka dibentuk hanya untuk menipu wang dari pembeli curiga, dan untuk mendapatkan barang-barang tanpa membayar mereka dari penjual yang tidak curiga.

o) Pointer di Komen
Cuba untuk membaca maklum balas yang positif maupun negatif. Baca cara penjual anda menanggapi umpan balik negatif kerana hal ini sering akan memberikan gambaran bagaimana penjual akan bertindak balas jika berlaku sangat salah. Jika penjual menawarkan barang bernilai tinggi, berhati-hatilah jika maklum balas mereka telah dibina cepat dari pembelian bernilai rendah. Juga, jika penilaian secara keseluruhan adalah baik, tetapi ada beberapa yang tidak proporsional dari negatif dalam beberapa hari ini / minggu, ini mungkin menunjukkan akaun telah diambil alih. Akhirnya, perlu sedar bahawa umpan balik tidak jaminan dulu. Umpan balik dengan mudah dapat dihasilkan. Juga, jika user ID telah dibajak, anda akan membaca maklum balas daripada pemilik akaun asli, bukan orang dengan siapa anda yang sedang berurusan!

p) Bayaran Kad Kredit
Untuk barang bernilai tinggi, atau untuk jumlah wang anda tidak mampu kehilangan, pastikan anda membayar dengan kad kredit yang mempunyai perlindungan penipuan online. Ini akan memberi anda jalan beberapa jika penjual penipuan. Dalam konteks ini, membayar melalui PayPal tidak sama. PayPal mempunyai skim perlindungan pembeli, tetapi ada kriteria yang lelong eBay untuk memuaskan untuk memenuhi syarat. Bahkan jika transaksi memenuhi syarat, perlindungan standard PayPal saat ini memiliki nilai maksimum sebanyak $ 1,000. Perhatikan bahawa bayaran melalui kad debit sifar memberi perlindungan.

q) dan periksa Alamat Telefon
Gunakan Tanyakan penjual link soalan, dan meminta mereka menghantar e-mel anda dengan alamat mereka dan nombor telefon. Setiap penjual yang memiliki reputasi akan memberikan alamat mereka dan nombor telefon. Ketika anda mendapatkan nombor tersebut, sebut saja, dan lihat jika anda mendapatkan melalui penjual asli.

r) menangkap keystroke virus
Ini adalah virus komputer yang anda secara tidak sengaja men-download ke PC anda. tugas ini adalah untuk menangkap keystrokes anda buat, dan menghantar mereka ke placer virus. penipu kemudian menggunakan perisian pengenalan pola untuk mengenal pasti dan ekstrak maklumat peribadi, seperti username, password, nombor kad kredit dll Untuk mengelakkan perkara ini terjadi pada anda, adalah bijaksana untuk sudah baik, up-to-date virus, firewall dan perisian spyware menyemak pada PC anda. Di sinilah anda boleh mendapatkan perisian bebas untuk masing-masing fungsi:

Perlindungan virus - http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/
Firewall - http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/comparison.jsp?lid=ho_za
Spyware menyemak - http://www.lavasoft.com/support/download/

s) penjudi tawaran
tawaran penjudi adalah tempat orang bekerja di bersekongkol untuk melakukan penggelembungan tawaran item. Seorang penjual mempunyai "partner" yang membuat tawaran pada item penjual dengan maksud untuk melanggar sampai harga tawaran. Mereka tidak mempunyai niat untuk membeli item. Mujurlah, penjudi penawar dan penjual mereka berkaitan boleh bodoh. Penawar penjudi biasanya akan membuat tawaran pada barang-barang lain dari penjual yang sama. Ini adalah cara untuk memeriksa untuk melihat apakah tawaran penjudi adalah suatu ciri dari penjual tertentu. Pertama, melihat lelong ditutup penjual selama 30 hari. Jika sebahagian dari lelong ditutup tidak punya tawaran, rasanya tidak mungkin penjual telah penawar penjudi bekerja dengan mereka. Jika semua mempunyai tawaran lelong tertutup, lihatlah sejarah tawaran. Lihat apakah penawar yang sama muncul dalam senarai penawar, biasanya dengan tawaran agresif dan biasanya pada awal lelong. Jika demikian, anda mungkin telah menemui sebuah operasi penjudi, jadi hindari lelong yang penjual.

t) Simpan maklumat transaksi anda
Menyimpan nota transaksi anda sendiri apabila anda membeli. Jangan hanya mengandalkan eBay. Anda ingin catatan pengenalan penjual, keterangan item, e-mel yang dihantar dan diterima, ditambah dengan masa, tarikh dan harga tawaran anda.

u) "Saya melihat tawaran anda ...."
Pernah berurusan dengan siapa pun yang menghubungi anda setelah melihat tawaran anda pada lelong lain. Mereka akan mengatakan sesuatu seperti, "Aku melihat tawaran anda bahawa kamera digital saya mempunyai model yang sama yang sedia untuk dijual yang saya lakukan. Tidak punya waktu untuk daftar di eBay .. Hal ini aksesori lebih dari yang anda kalah di. Anda boleh mempunyai untuk xyz. " Jika anda menggigit, mereka mungkin akan membawa anda ke laluan escrow palsu. Juga, jika anda menghibur proposisi ini, kau yang beroperasi di luar dari eBay dan kerana itu tidak mempunyai perlindungan lelong apapun.

v) MY eBay Berubah
Pernah berurusan dengan sesiapa saja yang mempunyai ikon MY diubah di sebelah nama mereka. Ikon ini Menas mereka telah menukar ID mereka dalam 30 hari terakhir. Hanya sedikit orang yang sah menukar MY eBay mereka. Bila kali terakhir anda berubah anda? Ada kemungkinan 1% bahawa perubahan MY asli, tetapi 99% bahawa itu adalah penipuan. Mengapa mengambil risiko?

w) Berubah alamat e-mel mid-stream
Jika penjual atau pembeli perubahan alamat e-mel mereka pada anda di tengah transaksi, berhenti berurusan dengan mereka. Kemungkinan akaun e-mel mereka sebelum itu ditutup kerana beberapa penyimpangan - seperti korban sebelumnya melaporkan mereka. Jika anda berfikir tentang hal ini, mengapa setiap pembeli penjual asal atau menukar alamat e-mel mereka sementara yang berkaitan pada transaksi mereka ingin cepat menyimpulkan?

x) Komplikasi
Tidak pernah terlibat dalam setiap transaksi di mana penjual / pembeli cuba untuk memperkenalkan orang ketiga ke dalam tatacara kewangan. Mereka mungkin meminta anda untuk membayar xyz, yang kemudian akan membayar penjual, dan anda akan menerima diskaun atau yuran untuk kerjasama anda. proposal tersebut selalu penipuan. Mereka memangsa keserakahan. Jangan tergoda.

y) Waktu adalah esensi
Ini adalah penipuan yang mempunyai potensi lebih untuk sukses dari serangan phishing tradisional, kerana sudah saatnya sensitif. Cari penipu untuk pelelangan yang bernilai tinggi yang baru saja berakhir. Sejarah tawaran untuk lelong mengandungi hyperlink ke masing-masing penawar. Pemeriksaan penipu untuk melihat apakah pemenang tender menjual item apapun mereka sendiri. Jika demikian, mereka pergi ke lelong itu dan menanamkan permintaan untuk pembayaran dari lelong pertama dalam soalan untuk penjual. Ini bekerja kerana penawar pemenang mengharapkan permintaan untuk pembayaran akan selepas lelong berakhir. Sebuah variasi dari ini adalah untuk menawarkan penawar a "kesempatan kedua". Kali ini "Tanyakan kepada penjual soalan" e-mel berpura-pura bahawa pemenang sesungguhnya telah berundur, dan menawarkan barang dengan harga yang lebih rendah. Pembeli, percaya cerita, ini memikat untuk membayar kepada siapa mereka percaya adalah penjual asli. Banyak eBayers telah mendengar daripada sistem kesempatan kedua, tetapi tidak mempunyai pengalaman itu. Ketidakbiasaan ini ditambah dengan kenyataan bahawa beberapa minggu mungkin telah berlalu, membuat hal ini kaedah yang berkesan untuk penipu. Moral dari cerita ini adalah tidak pernah terlibat dalam suatu transaksi yang tiba di tempat masuk melalui Minta Penjual ciri-ciri Soalan.

z) eBay MY
Pernah kami alamat e-mel anda sebagai ID eBay anda, atau bahagian dari ID eBay anda. Penipu mempunyai perisian yang memantau lalu lintas internet mencari maklumat seperti ini. Jika ID eBay anda dan alamat e-mel yang sama, hal ini mempermudah masuk akal penipu untuk berkomunikasi dengan ahli eBay lain dalam nama anda.

Itu semua dalam senarai saya. Jika anda mempunyai idea-idea lebih lanjut tentang bagaimana mencegah penipuan transaksi di eBay, tolong beritahu saya tahu dan saya akan mempromosikan melalui newsletter masa depan.

Sementara itu, menyedari, dan aman dalam membeli eBay anda dan menjual eBay.