Monday, February 28, 2011

Maklumat tentang Cara Mengobati Jerawat Dewasa

Walaupun kebanyakan remaja mendapatkan beberapa bentuk jerawat, orang dewasa di usia dua puluhan, tiga puluhan, empat puluhan, atau bahkan yang lebih tua, dapat mengembangkan jerawat. Lelaki dan wanita sama pengalaman jerawat, tetapi lelaki bisa lebih parah. Ada rawatan jerawat banyak orang dewasa untuk memilih daripada.

Semua perlakuan jerawat bekerja dengan mencegah jerawat baru, dan harus digunakan selama beberapa minggu atau bulan. Bahkan jika anda mula melihat peningkatan, meneruskan rawatan. Ikut arahan pada bungkusan atau seperti yang ditentukan oleh doktor kulit anda.

Ada banyak rawatan jerawat over-the-counter orang dewasa untuk membuka sekatan pori-pori, mengurangkan bakteria dan jerawat mengering. Mereka mengandungi asid atau antibiotik benzoil peroksida (seperti Neutrogena On-The-Spot), asid salisilat (seperti Stri-dex), belerang atau resorsinol (seperti Clearasil Adult Care).

Bahkan lebih banyak ubat-ubat resep dan topicals yang mengekang minyak build-up, sel kulit gugur dan pertumbuhan bakteria - semua sementara pengeringan dan mengupas jerawat tua dan merangsang pertumbuhan kulit yang sihat. Bagi wanita, bahkan ada ubat yang menurunkan kadar testosteron. Dalam kes jerawat tidak responsif atau berat, isotretinoin (Accutane) boleh digunakan. Bicaralah dengan doktor kulit anda untuk mengetahui apa yang sesuai untuk kes anda jerawat.

Selain ubat oral dan topikal, ada sejumlah pilihan lain untuk rawatan jerawat dewasa.

Microdermabrasion pada dasarnya adalah teknik pasir-letupan yang boleh membersihkan noda kecil yang disebabkan oleh jerawat. pengelupasan kulit dengan kimia Cahaya dengan asid salisilat atau membantu asid glikolat untuk membuka pori-pori, buka komedo dan whiteheads, dan merangsang pertumbuhan kulit baru. Suntikan kortikosteroid boleh digunakan untuk mengubati benjolan merah besar (nodul). Pil KB mempunyai kesan sampingan yang dikehendaki mengubati jerawat dan mengurangkan jerawat.

Laser resurfacing boleh membantu dalam mengubati jerawat juga, dengan menguap jerawat dan membersihkan jalan bagi kulit baru tumbuh.

Untuk mengelakkan parut, anda tidak perlu memilih atau memencet jerawat, jerawat terutama inflamasi atau "pustula". Meremas kekuatan material yang dijangkiti lebih dalam ke dalam kulit, menyebabkan keradangan tambahan dan parut mungkin. Selain itu, elakkan menggosok kulit anda. Jika anda mendapat luka, rawatan bekas luka jerawat terdapat dalam berbagai bentuk. Acne Treatment memberikan maklumat terperinci tentang perlakuan jerawat terbaik, termasuk rawatan laser jerawat, dan rawatan bekas luka, serta orang dewasa, alami, rawatan di rumah, dan banyak lagi.