Monday, February 28, 2011

Home Perubatan untuk Jerawat

Ada banyak rawatan jerawat over-the-counter orang dewasa untuk membuka sekatan pori-pori, mengurangkan bakteria dan jerawat mengering. Mereka mengandungi asid atau antibiotik benzoil peroksida (seperti Neutrogena On-The-Spot), asid salisilat (seperti Stri-dex), belerang atau resorsinol (seperti Clearasil Adult Care).

Mungkin rawatan di rumah jerawat yang paling umum berkesan adalah aplikasi dua kali sehari dari peroksida benzoil over-the-counter dalam kombinasi dengan membersihkan kulit lembut dan penggunaan pelembab. Shampoo rambut anda sehari-hari, terutama jika berminyak, dan mengikatkannya kembali sehingga keluar dari wajah anda. Elakkan daripada menyentuh wajah anda. Lihatlah kosmetik anda dan krim. Mereka harus berasaskan air atau "" non-comedogenic "" formula. Lepaskan semua make-up di malam hari.

Mempertahankan diet yang sihat. Saham dapur anda dengan banyak buah-buahan, sayur-sayuran, dan gandum. Makan makanan yang mengandungi omega-3 yang sihat seperti minyak biji rami tanah, salmon, dan sarden. Minum enam hingga lapan gelas besar air sehari. Vitamin A, B, C, dan E, serta chromium dan seng, semua berperanan dalam mengurangkan dan mencegah jerawat. Elakkan gula halus, makanan yang digoreng, dan trans lemak (seperti susu, produk susu, margarin, dan setiap minyak sayur terhidrogenasi). Beberapa orang menemukan coklat, kafein, makanan berkarbohidrat, garam Beryodium, kerang, gandum dan / atau produk susu memburukkan jerawat.