Monday, February 28, 2011

Cara Mengurangkan Masalah Jerawat Anda

Jerawat membawa masalah besar untuk remaja. Remaja yang mempunyai jerawat merasa terpencil, jelek, dan tidak selamat. Siapa yang akan bukan ketika di mana-mana anda melihat, orang berkulit hanya yang jelas memakai alas.

Anda cuba setiap keluar produk jerawat di pasaran tetapi tidak ada yang tampaknya bekerja. Pada titik ini, anda merasa bahawa kehidupan sosial anda ditakdirkan tetapi resah bukan kerana jerawat tidak akan tinggal selamanya jika anda mengambil tindakan yang tepat awal.

Langkah pertama yang dapat dilakukan adalah memahami apa sebenarnya jerawat dan dari sana anda dapat mengambil tindakan yang diperlukan dalam menyembuhkan atau sekurang-kurangnya mengurangkan masalah jerawat anda.

Jerawat adalah istilah untuk dicolokkan pori-pori (whiteheads dan komedo), jerawat, dan lebih dalam benjolan (nodul) yang terjadi di wajah, leher, dada, punggung dan lengan atas. Jerawat disebabkan oleh penumpukan minyak berlebih dan kulit mati di pori. Penyebab dari hal ini adalah hormon alami, kulit tersumbat dan bakteria.

Permulaan jerawat terjadi antara usia 12-17. Hampir semua remaja mempunyai jerawat. Banyak dari mereka yang digunakan rawatan non-resep untuk mengurangkan jerawat tapi lebih dari 40% daripada remaja di pertengahan remaja-mereka mempunyai kes jerawat teruk. Biasanya, ia pergi jauh di awal dua puluhan. Kemudian lagi, ada banyak kes di mana jerawat mulai atau terus menjadi dewasa.

Sangat menarik untuk dicatat bahawa walaupun lelaki muda yang lebih cenderung mempunyai jerawat teruk, tidak berunding dermatologists sebanyak wanita muda lakukan. Tapi sekali lagi, wanita muda lebih cenderung mempunyai jerawat tidak teratur akibat perubahan hormon selama siklus menstruasi atau kerana produk kosmetik yang mereka gunakan. Jenis jerawat mungkin menimpa perempuan bahkan menjadi dewasa.

Soalan utama sekarang adalah bagaimana anda mengurangkan jerawat?

Mengetahui fakta bahawa prasangka thd seseorang mitos dan salah faham tentang jerawat boleh membantu anda mengatasi masalah jerawat anda.

Mitos 1: Jerawat disebabkan oleh kebersihan yang buruk.

Ini mungkin benar jika anda tidak mencuci muka anda sama sekali. Tetapi jika anda resort untuk sering dan kuat mencuci, itu pasti akan menyebabkan luka yang akan memburukkan lagi jerawat. Pendekatan terbaik adalah dengan lembut mencuci muka dua kali sehari dengan sabun ringan dan menggunakan rawatan jerawat yang tepat selepas.

Mitos 2: Jerawat disebabkan oleh diet.

Kajian saintifik debunked ini setelah mendapati bahawa tidak ada hubungan antara makanan dan jerawat.

Mitos 3: Jerawat disebabkan oleh stres.

Stressors tidak faktor penting dalam jerawat. Hanya stres berat yang perlu rawatan boleh menyebabkan jerawat sebagai kesan sampingan.

Mitos 4: Jerawat hanya penyakit-penyakit kosmetik.

Jerawat tidak menjejaskan cara pandang orang tetapi tidak ada ancaman serius bagi kesihatan fizikal. Namun, jerawat boleh menyebabkan parut serius yang boleh menjejaskan bagaimana orang-orang ini hidup mereka.

Mitos 5: anda hanya perlu membiarkan jerawat usai.

Sebenarnya, jerawat boleh dibersihkan menggunakan produk jerawat yang terdapat di pasaran saat ini. Jika mereka tidak bekerja untuk anda, kemudian cuba melihat doktor kulit.

Menurut Thiboutot (2000), menyembuhkan jerawat terletak pada mengetahui tiga perkara:

* Itu resolusi untuk menyembuhkan jerawat memerlukan masa;
* Itu yang bekerja untuk satu mungkin tidak bekerja bagi orang lain;
* Dan yang membantu doktor kulit mungkin diperlukan jika semua tindakan yang anda ambil untuk menyembuhkan jerawat anda gagal.

Ingat bahawa jerawat respon yang baik terhadap rawatan awal. Jadi untuk mengelakkan parut mempunyai jerawat anda dirawat secepat jerawat mulai muncul di wajah anda.