Sunday, November 21, 2010

Merekrut Calon Ayub Excellent

Seorang perekrut bebas, agen perekrutan atau syarikat carian eksekutif dibebankan dengan menjejaki calon berpotensi yang sangat baik untuk kedudukan pekerjaan yang sedia. Terlepas dari kenyataan bahwa ada orang-orang tak terhitung mencari posisi pekerjaan di abad ke-21, seringkali tampaknya merekrut agen berkualiti yang khas laki-laki dan perempuan sedikit dan jauh antara.

Ini adalah enam tips mudah bahawa perkhidmatan merekrut, kakitangan syarikat, atau syarikat carian eksekutif harus diingat ketika pada berburu untuk hutang calon pekerja yang berpotensi di abad 21.

Tips-tips ini juga berlaku untuk syarikat yang melakukan carian sendiri tanpa bantuan merekrut jasa agen. Memang, sakit kepala berkaitan dengan penemuan pegawai yang memenuhi syarat diperbesar untuk sebuah syarikat melakukan usaha pengambilan sendiri.

1. Post Ad pada Majlis Kerja Industri-khusus. Seringkali, perekrut akan mengambil pendekatan scattershot untuk mencari calon yang layak dipertimbangkan untuk kedudukan yang sedia. Mereka siaran jauh dan luas kenyataan bahawa suatu posisi tertentu terbuka dan sedia, di akhbar-akhbar di bandar besar dan di papan Internet pekerjaan utama.

Jika agen perekrutan yang lebih bijaksana tentang usaha rekrutmen, ia akan menyedari manfaat dari positing pengumuman dari kedudukan yang terdapat pada papan Internet khusus industri kerja. Dengan posting secara selektif dan diakui terhad, perekrut dan kakitangan syarikat akan menjangkau tepat ke kolam orang yang paling mungkin memenuhi syarat untuk kedudukan yang terbuka.



2. Gunakan perekrut yang Mengkhususkan dalam Bidang Mengingat Seperti iklan, memilih perekrut berkesan mungkin hanya masalah penargetan, terutama untuk kedudukan pengurusan atau eksekutif. Posisi ini bisa sangat sukar bagi pengarah di-rumah anggota dan pengurus sumber manusia. Sementara orang-orang ini mempunyai tanggung jawab untuk merekrut, carian pekerja baru dengan kemahiran luar norma untuk syarikat mereka terbaik dapat disasarkan oleh seorang pemburu profesional ketua pegawai eksekutif.

Hal yang sama boleh dikatakan untuk bidang-bidang khusus, seperti sistem perakaunan atau maklumat. In-house sumber daya manusia kakitangan mungkin tahu semua tentang farmasi-set kemahiran yang diperlukan untuk banyak posisi penyelidikan dan pentadbiran, tetapi mereka jarang mungkin perlu berurusan dengan menggaji kakitangan untuk mengesan wang atau untuk menjaga fungsi komputer. Saat itulah merekrut jasa agen yang mengkhususkan diri dalam IT atau perakaunan dapat berguna.


3. Mengembangkan Program Referral In-House. Dalam banyak kes, keluar dari ahli kakitangan boleh membantu mempercepatkan carian calon high pekerjaan. Pekerja sering mempunyai kenalan di tempat lain dalam industri, beberapa yang mungkin mencari perubahan kerja.

Dengan mengembangkan sumber daya dalaman, pengarah perjawatan dapat mengembangkan banyak maklumat tentang siap calon pekerja yang mungkin juga melayani organisasi sebagai pekerja dihargai.

4. Resume Cari Dikirim pada Majlis Kerja Selain iklan pada papan industri pekerjaan tertentu, seorang pengarah personil rajin atau wakil perekrutan akan ingin mengambil masa untuk mencari dan mempertimbangkan resume yang telah dipasang pada papan kerja.

Seringkali, seseorang menggempur perkerasan mencari pekerjaan mungkin tidak mempunyai masa untuk menerima dan meninjau semua sedia pelbagai posisi yang telah diposting di papan setiap pekerjaan. Hal ini bahkan lebih benar jika prospek yang diberikan adalah yang sangat dicari calon, yang mungkin masih sibuk dalam kedudukan tanggung jawab.


5. Gunakan Direktori perekrut. Karena ada begitu banyak jenis perekrut dalam perniagaan di abad ke-21 sering bisa sulit untuk di-rumah kakitangan sumber manusia untuk menentukan perekrut yang akan paling mampu memenuhi keperluan dari kempen yang diberikan perekrutan pekerja. Tetapi ada sumber kuasa yang sedia, seperti direktori perekrut.


Dengan menggunakan direktori profesional, in-house sumber daya manusia kakitangan akan dapat mengenalpasti sumber daya yang paling tepat untuk syarikat mereka dan bagi tugas perekrutan di tangan. Bahkan kakitangan syarikat boleh mendapatkan keuntungan dari seperti direktori perekrut untuk mencari bantuan dalam bidang yang khusus mereka tidak sering bekerja dengan.

6. Jangan Rush Proses. Akhirnya, saat ini berlebihan pepatah, "Roma tidak dibangun dalam sehari." Dalam nada yang sama, 99 kali dari 100 tidak perlu terburu-buru proses mencari, mengenalpasti dan merekrut pekerja baru, khususnya yang peringkat eksekutif pekerja.

Seorang pengarah personel harus meluangkan waktu nya untuk mengenalpasti, paparan, wawancara, dan menggaji calon terbaik. Sepanjang proses ini, seorang pengurus sumber manusia atau pakar akan bergantung pada perkhidmatan dan peralatan pendukung yang dikenalpasti dalam artikel ini.

Dengan menggunakan tips ini, dalam jangka panjang calon terbaik untuk kedudukan tertentu akan berakhir menjadi disewa, dan syarikat akan mendapatkan keuntungan dari pekerja terbaik.