Sunday, November 21, 2010

Resume Outline - Tambah Struktur & Flow untuk anda Resume

Gedung resume anda, berdasarkan garis besar akan meneruskan memberikan struktur dan aliran ... memberikan garis besar semua hal yang harus anda masukkan dalam resume anda.

resume adalah salah satu dokumen yang paling penting yang pernah akan membuat

Pertama anda harus memutuskan format tertentu untuk resume anda. Dua format utama yang digunakan saat ini adalah format kronologi dan fungsional. Mana yang terbaik untuk digunakan akan sangat bergantung pada situasi anda.

Untuk membina resume anda anda boleh menggunakan borang resume free terletak di web. Ini boleh memberikan anda arah jika anda mengalami kesulitan membina resume anda. Sebuah rangka sampel meneruskan akan merangkumi bahagian berikut:

The Heading

Resume anda harus bermula dengan tajuk. Anda boleh senarai butiran asas anda sehingga majikan boleh menghubungi anda. Anda boleh menyertakan nama, alamat, nombor telefon dan alamat e-mel.

NAMA
ALAMAT
NOMBOR TELEFON
ALAMAT EMAIL

Job Objektif

Ini adalah bahagian yang pilihan garis resume anda. Di sini anda boleh memberitahu pembaca apa tujuan dari resume anda dan apa yang anda cari.

Contoh:

Entry-level dengan kedudukan perakaunan menengah sampai besar pejabat akauntan awam.

The "Body" adalah sebahagian terbesar dari resume anda garis besar
Ini adalah di mana anda boleh memasukkan butiran tentang pendidikan anda, pengalaman kerja dan maklumat tambahan. Tubuh mengandungi:

Pendidikan

Di sini anda boleh senarai latar belakang pendidikan anda.
Latar belakang pendidikan Format: College, Degree, Major, Honors, Program Relevan
Contoh Bahagian Pendidikan: Universiti Drexel
Kepimpinan Pendidikan BA, Mei 2000

Jika anda mempunyai pendidikan tinggi, tidak mengandungi maklumat yang sekolah tinggi anda. Anda juga boleh memaparkan senarai kehormatan untuk keunggulan akademik dalam bahagian garis resume anda.

Jika anda adalah lulus senior atau mencari magang, anda boleh menambah bahagian program yang relevan untuk menjelaskan resume anda.

Riwayat Pekerjaan

Ini adalah bahagian penting daripada meneruskan. Di sini anda boleh daftar riwayat pekerjaan sebelumnya. Jika anda menggunakan format resume kronologi, anda harus daftar kedudukan pekerjaan yang paling terbaru pertama pada outline resume anda.

Contoh:

Ubat Emporium, Wayne, PA
Kasir, Jun hingga September, 2001
Dibimbing pelanggan check out
Menangani cash register
Dikelola dan ditebar barang dagangan

Anda juga boleh senarai kegiatan sukarela program kerja yang relevan atau pengalaman jika anda tidak mempunyai pengalaman kerja banyak.

Prestasi

Jika anda mempunyai prestasi khusus anda ingin mengumumkan, anda boleh menggunakan bahagian ini. Mungkin anda membuat cadangan yang disimpan bos anda dahulu satu tan wang. Anda boleh daftar di bahagian garis resume anda.

Kemahiran Khusus

Bahagian-bahagian yang tersisa dari resume boleh termasuk kemahiran tambahan seperti kelancaran dalam bahasa asing.

Rujukan

Anda harus meninggalkan bahagian ini keluar sama sekali. Rujukan tidak diperlukan pada tahap ini dan menyatakan bahawa "Rujukan sedia di atas permintaan 'diandaikan pula ... sehingga anda hanya berakhir membuang-buang ruangan berharga!

Tambahan Pilihan Bahagian

Anda boleh menambah bahagian tambahan untuk resume anda garis besar seperti pekerjaan sukarela, penglibatan masyarakat atau anugerah.

Anda juga harus menentukan tata letak dari resume anda. Pilih font yang umum dan pelbagai saiz font menengah, seperti 12. Tentukan bagaimana anda ingin menyoroti pos dari bahagian yang berbeza. Anda boleh menggunakan huruf tebal, miring atau garis bawah untuk menyerlahkan tajuk bahagian. Sesetengah orang menggunakan berani dan saiz fon yang lebih besar untuk menyerlahkan nama mereka pada meneruskan.

Bahagian terakhir dari resume anda mungkin akan menerima fokus sedikit, jadi jika anda mempunyai kemahiran berharga atau kehormatan yang luar biasa anda harus cuba untuk memasukkan mereka dalam bahagian-bahagian awal dari resume anda.

Anda boleh menemukan banyak sumber di web yang dapat menyediakan anda dengan percuma garis besar dan sampel meneruskan layout. Biasanya garis besar akan berbeza jika meneruskan untuk seorang lulusan perguruan tinggi atau profesional masa yang lama. Pilih garis resume yang khusus untuk bidang kerjaya anda dan anda boleh membina resume anda di sekitar garis itu.