Tuesday, November 23, 2010

Menyusahkan Jerawat dan Punca Kemungkinan nya

Jika anda berada di masa remaja anda, kemungkinan cukup bagus bahawa anda mempunyai beberapa jerawat. Sekitar 8 hingga 10 praremaja dan remaja mempunyai jerawat bersama-sama dengan banyak orang dewasa. Ini hanyalah masalah kulit umum yang dianggap sebagai sebahagian muzik dari pubertas. Rupanya, hal ini membuat remaja atau individu tidak selesa dan tidak membuatnya lebih mudah apabila anda melihat di cermin dan melihat jerawat besar di wajah atau dagu. Namun, ada kabar baik seperti langkah-langkah sederhana yang akan membantu anda merasa lebih baik tentang wajah anda.

Jerawat adalah keadaan kulit yang muncul sebagai jenis benjolan termasuk whiteheads, komedo, jerawat dan kista. Anda selalu bertanya-tanya bagaimana mereka telah tumbuh jerawat di wajah anda atau bagaimana anda mendapatkan orang-orang jerawat di punggung anda. Penjelasan ilmiah sederhana yang dapat anda ketahui adalah bahawa kulit anda ditutupi dengan lubang-lubang kecil yang disebut folikel rambut atau liang-liang. Pori-pori ini mengandungi kelenjar sebaceous juga dikenali sebagai kelenjar minyak yang membuat sebum, minyak yang melembabkan kulit dan rambut. Kelenjar, sebahagian besar masa, membuat jumlah yang tepat sebum dan pori-pori baik-baik saja. Tapi kadang-kadang, pori tersumbat dengan sebum terlalu banyak, sel-sel kulit mati dan kuman disebut bakteria sehingga menyebabkan anda mempunyai jerawat.

Doktor percaya keputusan jerawat dari beberapa faktor yang berkaitan namun penyebab pasti belum diketahui. Salah satu faktor penting adalah peningkatan hormon yang disebut androgen (hormon seks lelaki). Peningkatan hormon selama masa pubertas menyebabkan pembesaran kelenjar sebasea sehingga membuat sebum lebih banyak. Juga, perubahan hormonal yang berkaitan dengan kehamilan atau memulakan atau menamatkan pil KB boleh menyebabkan jerawat. Keturunan atau genetik adalah faktor lain yang jerawat mungkin berkaitan dengan. Lain percaya bahawa kecenderungan untuk mengembangkan jerawat merupakan warisan dari orang tua. Ubat-ubatan tertentu termasuk lithium dan androgen diketahui menyebabkan jerawat. Demikian juga, kosmetik berminyak boleh menukar sel-sel folikel dan membuat mereka tetap bersama-sama sehingga menghasilkan plug.

Selain itu, ada banyak mitos tentang apa yang menyebabkan jerawat. Orang sering menyalahkan coklat dan makanan berminyak tapi makanan tampaknya mempunyai sedikit kesan pada pembangunan dan tentu saja jerawat di kebanyakan orang. Kotor kulit juga dipercayai menyebabkan gangguan kulit, namun lesi komedo dan jerawat lain tidak disebabkan oleh kotoran. Terkini, stres tidak menyebabkan jerawat. Jelas, ada beberapa faktor yang dapat membuat jerawat lebih buruk. Tingkat perubahan hormon gadis-gadis remaja dan wanita dewasa 2 hingga 7 hari sebelum tempoh menstruasi mereka mulai mempengaruhi perburukan jerawat. Bersandar pada atau menggosok kulit, iritasi persekitaran, meramas atau memilih di noda dan menggosok keras kulit merupakan faktor lain yang boleh memburukkan keadaan jerawat.

Selain dari doktor kulit yang mengkhususkan diri pada masalah kulit, ada doktor yang mengubati segala macam jerawat, khususnya kes yang teruk. Keluarga pengamal, doktor kanak-kanak atau internis mungkin melayan orang dengan kes jerawat ringan. Ini adalah selalu tujuan rawatan untuk menyembuhkan lesi yang ada, menghentikan lesi baru dari pembentukan, mencegah parut serta mengurangkan stres psikologi dan malu yang disebabkan oleh penyakit tersebut. Perlakuan ubat untuk mengurangkan beberapa masalah yang memegang peranan dalam menyebabkan jerawat; abnormal penggumpalan sel di folikel, peningkatan pengeluaran minyak, bakteria dan peradangan. Doktor akan mengesyorkan salah satu daripada beberapa over-the-counter (OTC) atau ubat-ubatan ubat baik (ubat oral) topikal (dioleskan pada kulit) atau sistematik bergantung pada luasnya jerawat seseorang.