Tuesday, November 23, 2010

Mengawal Jerawat

Jerawat ... itu mempengaruhi majoriti remaja dan banyak orang dewasa dengan baik sampai usia menengah. Hal ini ditakuti dan putus asa oleh banyak orang yang menderita kondisi kulit yang umum. jerawat Kliring bermula dengan memahami apa sebenarnya jerawat dan apa yang mencetuskan itu. Kemudian kita akan mempertimbangkan bagaimana hal itu dapat dikawal oleh pilihan gaya hidup, pilihan rawatan kulit dan penggunaan secara bijak make-up.

Yang menderita itu?

Remaja perjuangan dengan jerawat, tetapi begitu banyak orang dewasa. jerawat Jerawat dapat hasil dari fluktuasi tingkat hormon pada pelbagai tahap kehidupan, seperti pubertas, kehamilan atau menopause. Secara lahiriah, jerawat dapat mengungkapkan tanda-tanda dalaman, seperti penghapusan miskin atau penumpukan racun, kurangnya latihan atau tahap stres yang tinggi. Baik lelaki dan wanita bersaing dengan jerawat, dan kesihatan yang baik dan kecantikan saling berkaitan, penyebab jerawat boleh mendedahkan penyelesaian untuk menguruskan dan mengurangkan jerawat kulit.

Apa itu?

Jerawat terjadi ketika kelenjar minyak menghasilkan sebum berlebih, minyak sendiri kulit, yang terkumpul dengan sel kulit mati untuk membentuk plug yang mengakibatkan pori-pori kulit tersumbat. Bakteria terperangkap dalam pori pakan campuran sebum, mendarab dan menghasilkan agen yang merengsa dinding pori-pori. Sebagai sistem kekebalan tubuh bekerja untuk menyerang bakteria, nanah dibentuk mengarah ke komedo, jerawat meradang atau whitehead. Memilih atau menekan jerawat boleh menyebabkan pori-pori pecah, melepaskan bakteria ke daerah sekitarnya, dan boleh menyebabkan lebih banyak jerawat, kista atau bekas luka. Bagi banyak orang, daerah-daerah tertentu kulit telah sebaceous terlalu aktif, atau kelenjar minyak yang menghasilkan sebum berlebih. Daerah ini biasanya dahi, pipi hidung dan / atau dagu. Komedo, atau komedo, tidak disebabkan oleh kotoran, melainkan oleh sebum yang mengandungi pori-pori tersumbat, teroksida dan bertukar warna oleh melanin.

Apa yang mencetuskan itu?

Seringkali kulit jerawatan menunjukkan diet tinggi gula atau lemak tepu ditemui dalam makanan yang digoreng, makanan atau diproses. Sebaliknya, diet rendah lemak mungkin kurang asam lemak esensial, dan juga dapat mempengaruhi paparan kulit. Berjerawat boleh mendedahkan penumpukan toksin, hasil dari sembelit, buah pinggang atau masalah limfa. Kandungan mencetuskan termasuk persekitaran, tercemar kering, dan perubahan iklim bermusim. Genetik juga menentukan apakah seseorang akan cenderung untuk jerawat jerawat. Secara umum, jerawat disebabkan oleh kombinasi dari empat faktor utama:

- Genetik
- Penjagaan Kulit
- Gaya Hidup
- Emotional Negara

Kita tidak boleh menukar genetik kita, tetapi kita boleh mengubah tiga faktor lain untuk membantu mengurangkan kemungkinan jerawat.

Bagaimana jerawat dikendalikan?

Kulit perlu dibersihkan, diberi makan dan dipelihara. Luaran, manfaat kulit dari rejimen sederhana:

- Pembersihan dengan, ringan sedikit asam dan semua sabun alami. sebarang jenis lain sabun boleh menyebabkan kemerahan, nyeri, kerengsaan atau sesak kerana bahan kimia, detergen pewarna dan wangian mereka dibuat dengan. Elakkan produk yang mengandungi bahan-bahan yang boleh mengganggu atau mengeringkan kulit. Kebanyakan bahan sering bersalah adalah minyak bumi berasal, sintetik atau haiwan yang berpusat.
- Nada-alkohol dengan bebas, semua toner alami, kerana alkohol adalah pengeringan untuk kulit dan akan menyebabkan kelenjar minyak untuk menghasilkan sebum lebih banyak. Toner juga membantu mengurangkan populasi bakteria pada kulit, mengurangkan jumlah bakteria yang akan berhijrah ke pori-pori.
- Melembabkan dengan krim minyak percuma. Minyak bumi comedogenic dan boleh menyumbat pori-pori yang tidak perlu. Krim yang mengandungi malam alam seperti lebah tidak mempunyai kesan comedogenic di pori-pori. Pada malam hari, urut minyak wajah ke dalam kulit kerana hal ini membantu meningkatkan peredaran ke permukaan kulit dan menekan kelenjar minyak dari pengeluaran minyak berlebih.
- Setelah pada minggu, gunakan exfoliant lembut untuk mengangkat sel kulit mati yang terkumpul di permukaan dari pori-pori dan menyebabkan komedo. Sebuah topeng lumpur digunakan sekali setiap beberapa minggu juga membantu menarik keluar sebum di pori-pori sebagai lempung hadir dalam topeng adalah daya serap tinggi.

Secara dalaman, kulit diberi makan dan dibersihkan oleh diet kaya buah-buahan segar, biji-bijian dan sayur-sayuran. Makanan ini menyediakan lebih banyak air, nutrisi dan serat ke dalam makanan dan boleh membuat perbezaan yang luar biasa dalam penampilan kulit. Relaksasi, tidur sukan, mencukupi dan pengurangan stres juga memainkan peranan penting dalam menjaga kulit jelas dan sihat kerana mereka membantu tubuh untuk memperbaiki dan detoksifikasi itu sendiri.

Bermusim atau perubahan iklim, seperti musim sejuk dan musim panas yang lembab di samping kering, persekitaran tercemar juga menyumbang terhadap jerawat jerawat dengan pengeringan keluar atau kerengsaan kulit. Seperti kulit yang terkena kelembapan suhu kering hilang melalui kulit, mencetuskan kelenjar minyak untuk menghasilkan sebum lebih banyak. Menjaga kulit bersih dan lembab sangat penting untuk mengelakkan pori-pori dari menjadi tersumbat dengan sebum berlebih. Dalam keadaan yang lembap, kulit kehilangan kelembaban melalui keringat dan pengewapan, mencetuskan proses yang sama yang boleh menyebabkan jerawat. Moisturizing dan pembersihan secara teratur dalam keadaan kering, lembab atau tercemar boleh mengurangkan timbulnya jerawat.

Makeup juga boleh mencetuskan jerawat. Jika mereka mengandungi bahan-bahan comedogenic, seperti yang berasal dari minyak bumi, mereka boleh menyebabkan jerawat walaupun rejimen kulit yang bersih dan sihat atau gaya hidup. Pilih semua riasan alami yang selaras dengan sisa rejimen penjagaan kulit anda dan kecil kemungkinannya untuk menyumbang terhadap jerawat.

Jerawat rawatan yang mengandungi asid salisilat atau benzoil peroksida memburukkan jerawat, kerana ini adalah kulit iritasi dan sangat pengeringan. Pohon teh minyak atsiri adalah alternatif yang alami, dan bekerja dengan mensterilkan daerah yang dijangkiti pada kenalan tanpa merosakkan sel-sel kulit di sekitarnya. Hal ini juga dapat mencegah pertumbuhan mikrob di daerah itu selama berjam-jam. Perubatan lain untuk jerawat termasuk hidrokortison yang menipiskan kulit dari masa ke masa, atau antibiotik yang dapat menyumbang pada pertahanan mikrob dalam jangka panjang. rawatan Hormon bekerja dengan menurunkan tingkat testosteron dalam tubuh, kerana ini adalah hormon yang bertanggung jawab untuk pengeluaran sebum. Ada alternatif alami untuk membantu mengendalikan jerawat, seperti pohon teh, lemon dan minyak esensial juniper berry. Ini adalah berkesan dan lebih selamat untuk digunakan untuk mengubati jerawat.

Jerawat boleh menjadi sumber kekecewaan bagi banyak orang. Banyak yang boleh dilakukan, namun untuk meminimumkan terjadinya jerawat sehingga mengurangkan kesan jerawat di kehidupan kita. Membuat penyesuaian sihat, gaya hidup pola makan kita dan pilihan produk penjagaan kulit boleh menyebabkan kulit lebih jelas, lebih bercahaya dan sihat, akhirnya bebas dari jerawat.