Sunday, November 21, 2010

Menengok Penjagaan Laser Jerawat

Laser jerawat rawatan telah sekitar selama beberapa tahun sekarang, dan itu dengan cepat menggantikan bentuk-bentuk yang lebih tradisional dari penghapusan jerawat dan pencegahan. Sebagai antibiotik menjadi semakin tidak berkesan kerana terlalu banyak digunakan, semakin ramai orang memilih untuk teknik baru ini. Selama laser resurfacing, seorang doktor memegang pena laser tepat di atas jerawat atau parut jerawat dan gelombang sinar cahaya tertumpu bolak-balik, hanya menguap rangkaian yang tidak diingini dan mencipta permukaan baru untuk pertumbuhan sel kulit. Jadi istilah "laser resurfacing". kolagen baru benar-benar terbentuk selepas rawatan laser. (Kolagen adalah protein dalam rangkaian ikat kulit yang membantu memberikan kulit teksturnya.)

Walaupun laser resurfacing selamat dan tanpa rasa sakit di hampir semua kes, beberapa post-prosedural lebam dan bengkak adalah perkara biasa. Dalam kebanyakan kes, kesan sampingan bertahan selama tujuh sampai sepuluh hari. Tunggu sehingga ini berlalu sebelum menggunakan make-up.

Saat ini tidak ada sekatan persekutuan pada siapa yang dapat melakukan laser resurfacing; peraturan hanya mempengaruhi pengeluar laser itu sendiri. Ada banyak jenis laser untuk pelbagai tujuan, jadi pastikan anda menggunakan doktor kulit atau ahli bedah plastik. Pastikan anda bertanya di mana doktor telah dilatih untuk menggunakan peralatan laser dan apakah doktor anda menyewa atau memiliki peralatan laser nya. Mintalah untuk melihat sebelum dan sesudah gambar kes doktor, dan mencari tahu berapa banyak jenis laser doktor memiliki dan seberapa sering setiap bahagian daripada peralatan yang digunakan.

Banyak doktor merasa bahawa laser resurfacing tidak dimaksudkan untuk kulit gelap kerana menukar warna kulit terlalu dramatik dan tak terduga. Lain percaya bahawa di tangan seorang ahli bedah yang sangat berpengalaman, orang-orang dengan warna kulit gelap boleh mendapatkan keuntungan.

Laser jerawat rawatan jauh lebih invasif berbanding laser non ablatif. Mereka menghapuskan oleh hakisan, peleburan, pengewapan, atau pengewapan. laser ablatif tidak digalakkan untuk digunakan pada warna kulit yang lebih gelap.