Sunday, November 21, 2010

Memahami Penyusutan: Ini Mei Menjadi Lebih Wikipedia Than You Think

Penyusutan ditakrifkan sebagai sebahagian daripada kos yang mencerminkan penggunaan aktiva tetap selama suatu tempoh perakaunan. Aktiva tetap adalah item yang mempunyai masa manfaat lebih dari satu tahun. Suatu tempoh perakaunan biasanya sebulan, triwulan, enam bulan atau satu tahun. Katakanlah anda membeli meja untuk kantor anda pada tarikh 1 Januari sebesar $ 1000 dan ditetapkan bahawa meja mempunyai umur tujuh tahun. Menggunakan satu tahun tempoh perakaunan dan "garis lurus" kaedah susut, porsi bayaran yang akan disusutkan akan menjadi salah satu tujuh sebanyak $ 1000, atau $ 142,86.

Kebanyakan non-akauntan roll mata mereka dan bergidik ketika topik "penyusutan" muncul. Di sinilah garis di pasir diambil. Penyusutan jauh terlalu rumit untuk mencuba dan mencari tahu, atau sepertinya begitu banyak. Tapi apakah itu benar-benar? Tentunya definisi penyusutan tersebut di atas tidak sukar untuk difahami. Jika anda melihat berhampiran anda akan melihat bahawa ada lima potongan maklumat anda mesti mempunyai dalam rangka untuk menentukan jumlah penyusutan anda dapat mengurangkan dalam satu tahun. Mereka adalah:

-Sifat item yang dibeli (meja).

-Tarikh item ditempatkan dalam perkhidmatan (Jan 1).

-Kos item ($ 1000).

-Masa manfaat dari item (tujuh tahun).

-Kaedah susut yang digunakan (garis lurus)

Tiga pertama yang mudah untuk mengetahui, kedua-dua kedua juga mudah tetapi memerlukan sedikit penyelidikan. Bagaimana anda mengetahui masa manfaat dari item? Mari saya mundur sejenak. Ada "buku depresiasi" yang didasarkan pada masa manfaat nyata item, dan ada versi IRS dari apa yang merupakan masa manfaat item. Sebuah perniagaan yang berkaitan dengan tepat memperuntukkan bayaran sehingga boleh mendapatkan gambaran yang benar dari keuntungan bersih akan menggunakan penyusutan terhadap laporan kewangan.

Namun, untuk tujuan cukai perniagaan diperlukan untuk menggunakan kaedah IRS. IRS mungkin mempunyai lebih pendek atau lebih umur manfaat aktiva tetap menyebabkan penyusutan yang lebih tinggi atau lebih rendah write-off. Semakin tinggi write-off, perniagaan cukai kurang membayar. Panjang dan pendek itu adalah bahawa anda akhirnya harus membuat kenyataan buku kewangan dan laporan cukai kewangan. Jadi, paling kecil usaha yang tidak peduli dengan ukuran yang tepat dari keuntungan bersih mereka menggunakan kaedah IRS di dalam buku mereka. Ini bermakna bahawa semua yang anda lakukan adalah melihat IRS Publication 946 untuk mencari masa manfaat dari suatu barang tertentu.

Bahagian terakhir dari maklumat yang anda perlukan adalah keputusan dijumpai dengan menentukan kaedah susut untuk digunakan. Paling sering itu akan menjadi salah satu daripada dua kaedah: dengan "garis lurus" kaedah atau kaedah dipercepat disebut "baki menurun ganda kaedah. Mari kita secara ringkas membahas dua kaedah:

Garis lurus

Ini adalah kaedah yang sederhana yang disebutkan dalam definisi di atas. Hanya mengambil bayaran tersebut, dibahagikan dengan masa manfaat dan anda punya jawapannya. Ya, anda harus menyesuaikan penyusutan untuk tahun pertama anda meletakkan item dalam perkhidmatan dan untuk tahun yang lalu ketika anda memadam item dari perkhidmatan. Sebagai contoh, jika penyusutan anda untuk satu tahun adalah $ 150 dan anda meletakkan item dalam perkhidmatan pada tarikh 1 April kemudian bagi 150 $ 12 (bulan) dan kalikan $ 12,50 oleh 9 (bulan) untuk mendapatkan $ 112,50. Jika anda memadam item pada tarikh 28 Februari maka pemotongan anda hanya akan $ 25,00 (2 x $ 12,50).

Baki menurun ganda

Idea di balik kaedah ini adalah bahawa ketika suatu item yang dibeli baru, anda akan menggunakan lebih dari itu pada tahun-tahun sebelumnya hidupnya, oleh kerana itu, membenarkan pengurangan depresiasi lebih tinggi pada tahun-tahun sebelumnya. Dengan kaedah ini, cukup membagi bayaran tersebut oleh tahun kepada seperti pada kaedah garis lurus. Kemudian, kalikan hasilnya bahawa dengan 2 (dua) pada tahun pertama. Tahun kedua, mengambil bayaran tersebut dan kurangkan akumulasi penyusutan. Selanjutnya, membahagi hasilnya dengan masa manfaat dan kalikan hasilnya bahawa dengan 2, dan seterusnya untuk setiap tahun tersisa.

Tapi, tunggu! Anda tidak perlu melakukan ini. IRS menyediakan jadual yang mengandungi peratusan bekerja keluar untuk setiap tahun dalam dua kaedah yang berbeza. Tidak hanya itu, mereka telah menyiapkan tahun khas pertama "konvensyen" yang menganggap anda membeli aset tetap anda tetap pada tarikh 30 Jun. Ini disebut konvensyen satu tahun setengah. Idea di balik ini adalah bahawa anda mungkin telah membeli beberapa item lebih awal dari tarikh 30 Jun dan beberapa hari setelah tarikh tersebut. Jadi, untuk memudahkan untuk mengetahui, mereka menganggap jumlah penyusutan yang lebih tinggi dan lebih rendah akan semuanya rata-rata.

Sebenarnya, IRS bahkan tidak menyebutnya lagi susut. Mereka menyebutnya "cost recovery". Mari kita hadapi itu. Ini adalah alat politik. Kongres memberi dan memadam pergi. Mereka telah bermain dengan sistem ini selama bertahun-tahun. Jika mereka ingin merangsang pertumbuhan dalam perniagaan mereka akan memendekkan masa manfaat aktiva sehingga syarikat dapat mencapai yang lebih tinggi write-off. Jika mereka tidak mood, mereka akan memanjangkan masa manfaat item. Sebuah contoh yang baik ialah 39 tahun ditetapkan untuk masa manfaat hotel komersil. Ini bermakna bahawa jika anda menyewa sebuah bangunan untuk perniagaan anda dan membuat pembaikan, kemajuan tersebut harus disusutkan selama 39 tahun. Sekarang kongres bekerja pada bil ke drop yang ke 15 tahun untuk pembaikan prasarana.

Sebelum 31 Disember 1986 kami telah ACRS atau Sistem Pemulihan Kos Dipercepat. Saat ini, kami telah MACRS atau Modifikasi Sistem Pemulihan Kos Dipercepat. tweak masa kongres Setiap peraturan yang mereka berikan nama yang berbeza.

Perlu diingat ada jadwal yang berbeza untuk hotel yang berbeza. Sebagai contoh, hotel real estat disusutkan selama 2007 dan satu-setengah tahun dan non-residential real hotel disusutkan selama tiga puluh sembilan tahun. Selain itu, jika lebih daripada empat puluh peratus dari jumlah keseluruhan pembelian aktiva tetap berlaku pada suku terakhir tahun ini, maka, anda perlu menggunakan konvensyen pertengahan suku. konvensyen ini mengandaikan bahawa pembelian anda dibuat dalam suku terakhir tahun itu dibuat pada 15 November. Ini akan menghalang anda daripada membeli sepotong mahal besar peralatan pada tarikh 31 dan memperlakukannya seolah-olah dibeli pada tarikh 30 Jun dan mendapatkan sebuah beban penyusutan yang lebih besar.

Memahami bagaimana dasar bekerja penyusutan dapat bermanfaat kepada pemilik usaha kecil kerana membantu untuk mengetahui implikasi cukai ketika merancang untuk pembelian peralatan modal.