Sunday, November 21, 2010

Luar Kotak

Berfikir "di luar kotak" atau seperti yang kadang-kadang disebut, "mewarnai di luar garis" adalah idea yang popular di dunia saat ini perniagaan. Orang-orang dan organisasi yang diperintahkan untuk berfikir di luar kotak atau warna di luar garis sebagai cara untuk merangsang kreativiti ketika mereka perlukan untuk menyelesaikan masalah seperti perampingan pengeluaran, membina produk baru, atau mengembangkan suatu proses baru. Dan itu benar bahawa kreativiti dan inovasi sering timbul dari pemikiran yang tak terduga dan tidak konvensional.

Tapi ada masalah serius dengan cuba melaksanakan pemikiran seperti ini juga luas.

Sebagai contoh, kreativiti undian dalam seni dan iklan, tapi tidak di perbankan dan perakaunan. Sebuah pejabat akauntan baru-baru ini berlari iklan menyatakan bahawa hal itu boleh berfikir "di luar kotak." Adakah anda benar-benar ingin perniagaan anda untuk dihubungkan dengan perakaunan kreatif? Bukankah akauntan seharusnya meletakkan nombor dalam kotak kanan? Bukankah perakaunan kreatif masalah serius bagi Enron?

Pada kenyataannya, pemikiran yang jernih dan kreativiti yang menghasilkan jarang masalah berfikir di luar kotak. Dan mewarnai di luar garis adalah untuk sebahagian besar hanya pengerjaan ceroboh. Seni pemikiran yang jernih adalah masalah menempatkan fikiran ke dalam peti kanan atau media. Clear berfikir adalah masalah organisasi mental. Sebaliknya, berfikir ceroboh melibatkan kebingungan kategori, meletakkan idea-idea ke dalam peti yang salah atau tidak meletakkan mereka dalam rangka sama sekali. Apakah seorang anak yang tidak akan meluruskan nya atau biliknya kreatif atau hanya ceroboh? Ada perbezaan yang signifikan. Sementara kreativiti kadang-kadang tampak ceroboh untuk seorang pemerhati luar, itu tidak masalah dari kecuaian.

Picasso adalah seorang seniman kreatif.

Tapi kreativitinya bukanlah masalah seni ia dihasilkan. Pada kenyataannya karya abstraknya secara teknikal ceroboh. Sepertinya karya anak. Picasso boleh menjual seni abstrak itu hanya kerana ia dahulu telah membuktikan dirinya sebagai seorang seniman yang boleh warna di dalam baris yang sangat baik. Apakah ia bukan yang pertama membuktikan bakat artistik dengan cara tradisional, seni abstrak itu akan punya nilai lebih sedikit. Dia menggunakan reputasinya sebagai seorang seniman tradisional untuk membentuk arah baru dalam seni. Dia tidak begitu banyak warna di luar kotak, saat ia memperluaskan batas-batas dan definisi dari tempat. Tetapi intinya adalah bahwa karya abstraknya yang berharga hanya kerana kemampuan terbukti dalam seni tradisional.

Kontras usaha saya sendiri untuk menetapkan diri sebagai pelukis abstrak. seni saya telah pergi tanpa diketahui kerana saya belum mampu membuktikan diri sebagai seniman tradisional. Bukan berarti saya benar-benar cuba untuk melakukannya, tapi saya menggunakan diri saya sebagai contoh untuk membuat titik. Kreativiti dari sebuah novel idea memerlukan disiplin ketenteraman awam dan struktur menjadi berharga. seni Picasso bernilai kerana ia adalah pelukis semua yang sengaja berwarna di luar garis. seni saya tidak berharga kerana saya bukan pelukis tercapai dan saya sengaja warna di luar garis. Sementara dua produk mungkin kelihatan sama, perbezaannya sangat penting.

Kreativitas lebih daripada melanggar peraturan.

Demikian pula, Joseph Heller mampu melanggar peraturan tata bahasa Inggeris dalam bukunya, Sesuatu Terjadi (Scribner, 1974), hanya kerana ia akrab dengan mereka. Setelah mengajar bahasa Inggeris di University of South Carolina, ia adalah seorang ahli tata bahasa. Dan hanya keluar dari keahliannya bisa dia kreatif mengeksploitasi, memperluaskan dan mendefinisikan kembali batas-batas tata bahasa. Demikian juga berkaitan dengan berfikir di luar kotak.

Berfikir di luar kotak selain mampu berfikir dalam kotak adalah berharga.

pikir tersebut sekadar ceroboh. Dengan demikian, anggapan bahawa kreativiti terletak pada kemampuan untuk berfikir di luar kotak sebahagian besar omong kosong. Kreativiti isu-isu dari bakat, kemampuan dan disiplin. Bakat harus ditempa dan dibentuk pada landasan disiplin dalam rangka untuk mengembangkan kemampuan. Great kemampuan selalu hasil kajian, disiplin dan amalan.

Kreativitas lebih merupakan masalah melihat bahawa tempat sendiri tidak memadai dan mencadangkan tatacara yang lebih baik atau definisi yang lebih baik. Kreativiti tidak hanya membuang kotak, ini mengubah dan / atau menyusun semula mereka setelah menjadi akrab dengan mereka. Real kreativiti selalu buah disiplin dan ketenteraman awam. Kreativitas, supaya benar-benar kreatif dan tidak hanya disorganisasi ceroboh, harus muncul dari disiplin dan ketenteraman awam sebagai usaha sengaja.

Sementara idea kreatif sering datang tanpa diminta keluar dari tempat-tempat tak terduga, itu memerlukan disiplin, belajar dan untuk membuat sesuatu itu. Selain disiplin dan ketenteraman awam, apa yang diterima untuk kreativiti adalah omong kosong, dan untuk menyarankan sebaliknya benar-benar merosakkan dan / atau melemahkan proses kreatif.

Apa ertinya ini bagi industri kita? Pengedar dan pembekal harus menerapkan diri untuk menguasai dasar-dasar sebelum cuba untuk melanggar peraturan dalam nama kreativiti. Jangan mulai di luar kotak. Pertama, membina keupayaan anda untuk berfikir dalam kotak. Guru Peraturan sebelum anda cadangkan melanggarnya. Misalnya, sebelum edaran yang menyajikan konsep, liar inovatif untuk pelanggan untuk kempen, terlebih dahulu perlu membina kemahiran dengan kempen dan / atau idea yang mempunyai track record menghasilkan ROI yang baik. Desainer, seniman, dan penulis salin harus menetapkan penguasaan mereka tentang dasar-dasar sebelum bereksperimen di luar kotak. Untuk sebahagian besar hal-hal yang penting adalah di dalam kotak.