BPO atau Business Process Outsourcing merupakan fenomena yang sangat umum dan menjamur hari ini. BPO boleh ditakrifkan sebagai pemenuhan tugas perniagaan daripada beberapa agensi luar. Misalnya syarikat boleh meminta atau menyewa lembaga luaran untuk mempertahankan nota tua dan akaun. Fenomena outsourcing tidak begitu mapan sebelum dekad. Awalnya beberapa pekerjaan kelas yang relatif kecil dan rendah seperti simpanan nota lama syarikat itu outsourcing di Amerika Syarikat. Secara berperingkat dengan kejayaan okulasi dan kepercayaan, pekerjaan berharga dan penting seperti perakaunan penggajian, tugas sumber daya manusia - rekrutmen, latihan dan pembangunan pekerja bergabung dengan medan.
Outsource pekerjaan paling sering melibatkan orang-orang, yang perlu dilakukan secara rutin atau harian. Syarikat-syarikat sekarang tidak lagi melakukan tugas-tugas seperti yang mereka gunakan untuk melakukan sendiri. Seperti menyewa sebuah syarikat perunding untuk latihan pekerja baru, mendapatkan iklan yang dibuat dari sebuah syarikat pengiklanan di lautan.
Outsourcing mempunyai banyak manfaat. Hal ini membolehkan syarikat untuk mengenal pasti dan menumpukan pada kompetensi inti. Syarikat boleh memasang iklan setiap tugas yang lain yang boleh diambil oleh badan-badan luar dan yang memerlukan masa dan tenaga (seperti latihan pekerja baru, membuat perekrutan, pemasaran dan pembuatan produk dll). Hal ini meminjamkan kesempatan untuk syarikat untuk menumpukan perhatian penuh pada kompetensi intinya.
Seiring dengan ini faktor kos rendah adalah sama pentingnya. Syarikat-syarikat di Amerika Syarikat dan Eropah oleh outsourcing pekerjaan mereka di negara-negara seperti India, Jepun dan Cina menimbulkan keuntungan besar dalam hal penjimatan kos. penjimatan kos tersebut adalah dalam bentuk yang murah dan terampil, tenaga kerja pembuatan atau pengeluaran barangan dan lain-lain ini pada gilirannya adalah hasil variasi dalam struktur gaji di seluruh dunia.
Outsourcing membuktikan cukup berharga dan bermanfaat selama tempoh kemerosotan dalam ekonomi suatu negara. Ketika keuntungan berada di bawah ancaman dan menjadi keharusan untuk mengurangkan kos, outsourcing mungkin adalah cara terbaik untuk mengupas bayaran tanpa mengorbankan high kerja yang baik. Selain BPO ini juga membebaskan syarikat-syarikat besar dari masalah tenaga kerja yang berorientasikan atau masalah, sehingga membolehkan mereka untuk lebih fokus dan efisien untuk meningkatkan pekerjaan mereka.
Ada pelbagai sektor di mana outsourcing memegang mengatasi. Ini adalah sektor Kewangan, IT, Telekomunikasi, Pengiklanan, Kurir Jasa dan Perkhidmatan Sokongan Pelanggan. Sebuah kes di point boleh Spectra diingat bahawa melakukan banyak tugas penting (insurans, dll telekomunikasi) untuk pelanggan di Amerika Syarikat dan Eropah.
Tetapi proses outsourcing tidak boleh diterima untuk semua orang kerana kekurangan pelengkap. Orang sering percaya bahawa outsourcing mengarah ke drainase pekerjaan. Hal ini diyakini untuk mencipta pengangguran akut bagi para profesional berkualiti dari bangsa yang sangat. Apalagi ada ancaman pekerjaan tertunda gagal memenuhi tenggat waktu dan target dan yang paling penting bahawa kebocoran maklumat rahsia selalu mengintai di luar negeri outsourcing. Syarikat-syarikat juga tidak boleh menghadapi atau berkomunikasi langsung dengan pelanggan utama mereka yang membuat mereka semua lebih bergantung pada instansi lepas pantai mereka.
Seperti setiap fenomena lain, outsourcing dalam perniagaan juga mempunyai ekor etika yang melekat padanya. Namun, kebenaran adalah bahawa hal itu adalah salah satu cara terbaik bagi syarikat untuk mengembangkan, meningkatkan pertumbuhan dan meminimumkan kos. Tetapi syarikat tidak boleh hanya terpesona dengan manfaat outsourcing, tetapi juga harus mempertimbangkan dari perangkap tersebut.