Sunday, November 21, 2010

Kejutan! Akuntansi adalah Hot New Mayor

Ada saat ketika perakaunan adalah perguruan tinggi utama yang membosankan banyak orang menyesal sign up. Sebuah serangan malar nombor, statistik dan spreadsheet yang tidak terlalu menarik.

Boy, mempunyai masa berubah! Berkat skandal perakaunan yang baru-baru ini oleh syarikat seperti Enron, ada permintaan yang tinggi untuk akauntan dan juruaudit.

Menurut tinjauan Outlook Kerja 2005, perakaunan yang keluar di atas sebagai permintaan di sebahagian besar-besar di kampus-kampus. Lupakan dot com start up. Membersihkan buku perakaunan syarikat adalah apa yang masuk

Tapi bisa perakaunan menjadi seksi?

"Semua tumpuan pada perakaunan mencipta persepsi kepada pelajar bahawa bidang perakaunan dan mungkin bahkan seksi," ujar Ira Solomon, kepala jabatan perakaunan di University of Illinois di Urbana-Champaign.

Perguruan tinggi yang scrambling untuk mencari guru perakaunan yang lebih dan profesor untuk menggantikan mereka yang bersara. Bukan tugas yang mudah, kerana ada dua kali bukaan fakulti perakaunan banyak dari pemohon untuk mengisi mereka.

Ini adalah top 10 jurusan perguruan tinggi yang paling di-permintaan seperti yang disurvei oleh National Association of Colleges dan Pengusaha (NACE):

1) Perakaunan
2) Teknik Elektro
3) Teknik Mesin
4) Pentadbiran Perniagaan / Pengurusan
5) Ekonomi / Kewangan
6) Ilmu Komputer
7) Teknik Komputer
8) Pemasaran / Pengurusan Pemasaran
9) Teknik Kimia
10 Ilmu Maklumat) dan Sistem

Jika anda baik dengan nombor dan ngotot untuk butiran, anda mungkin ingin mempertimbangkan perakaunan sebagai pilihan kerjaya yang bagus. Namun, anda mungkin perlu mengambil nombor dan menunggu di lini belakang semua calon akauntan yang lain di masa depan.