Sunday, November 21, 2010

Jerawat dan Teh Hijau

Teh hijau digunakan oleh orang Cina sebagai ubat tradisional untuk mengubati banyak penyakit termasuk jerawat dan untuk meningkatkan kesejahteraan umum. Tapi tidak memberikan alternatif herba yang berkesan untuk rawatan moden?

Jawapannya tampaknya 'Ya'. Hanya ada dua rawatan herba yang diketahui berkesan dalam mengubati jerawat dan teh hijau adalah salah satunya.

Dalam kajian terkini oleh Jennifer Gan-Wong, MD krim teh hijau melemah terhadap larutan benzoil peroxide 4% pada orang yang menderita dengan jerawat sedang sampai berat. Hasil dari kajian kajian ini menunjukkan bahawa teh hijau sama baiknya dalam mengubati jerawat sebagai benzoil peroksida.

Tapi mengering benzoil peroksida keluar kulit menyebabkan gatal-gatal atau reaksi alahan. Tidak seperti teh hijau yang memiliki keunggulan tambahan anti-bakteria semulajadi dan antioksidan, terutama epigallocatechin gallate yang 200 kali lebih kuat daripada vitamin E memerangi radikal bebas.

Teh hijau juga membantu untuk mengurangkan keradangan, aktiviti hormon dan membantu dalam detoksifikasi - yang semua kabar baik bagi penderita jerawat.

Green tea ekstrak adalah suplemen herba yang sangat fleksibel - boleh diberikan topikal, sering digunakan dalam krim, diambil sebagai dalam bentuk pil atau dimasukkan ke dalam diet anda dan diminum sebagai teh.

Kaedah terakhir ini sangat popular (Green Tea dengan Honeysuckle sering dikenali sebagai 'Jerawat Tea' di Pecinan banyak) ketika diminum selepas makan itu membantu pencernaan dan membantu untuk mendetoksifikasi sistem anda, menyingkirkan racun yang boleh menyebabkan jerawat. Tip: jangan minum dengan gula, ini akan meneutralkan kesan bermanfaat teh.

Nampaknya memuat teh hijau untuk jerawat adalah situasi menang-menang ... ini mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat yang mempromosikan kesihatan serba baik dengan sedikit atau tanpa kesan sampingan dikenali dan untuk harga, teh hijau itu pasti perubatan herba yang pantas untuk dicoba.