Tuesday, November 23, 2010

Jangan Biarkan Jerawat Merosakkan Hidup Anda - Tips, Teknik dan Perubatan

Jerawat adalah istilah untuk gangguan, yang dihasilkan dari tindakan hormon pada kelenjar minyak kulit (kelenjar sebasea) yang dipasang mengarah ke pori-pori dan wabak luka biasa disebut whiteheads, jerawat atau "jerawat." Lesi biasanya berlaku pada wajah, leher, punggung, bahu dan dada. Hampir 17 juta orang Amerika menderita jerawat, sehingga penyakit kulit yang paling umum di bangsa. Meskipun bukan merupakan ancaman kesihatan yang serius, jerawat teruk boleh menyebabkan kecacatan, parut kekal, dan mempunyai kesan psikologi yang signifikan terhadap harga diri seseorang dan pandangan hidup, termasuk kekecewaan, mengurangkan rasa percaya diri, dan bahkan kemarahan.

Dengan jerawat pemahaman yang lebih baik, anda boleh menemui rawatan dipercayai sama ada anda menggunakan kaedah alami di rumah atau melawat doktor kulit terampil untuk mendapatkan ubat resep. Menghilangkan beberapa salah faham yang sering dan mitos tentang jerawat juga akan membantu dalam kawalan dan perlakuan, sehingga mengurangkan stres emosional dan malu.

Orang-orang dari segala usia dan bangsa boleh jerawat. Hal ini paling umum, namun, pada remaja dan dewasa muda. Sekitar 85% anak muda berusia antara 12 dan 24 mengembangkan. Bagi kebanyakan orang, jerawat cenderung mereda pada saat mereka mencapai usia tiga puluhan mereka: Namun, beberapa orang di usia empat puluhan dan lima puluhan terus pertempuran ini masalah kulit.

Ada banyak mitos tentang apa yang menyebabkan jerawat. Minuman ringan, coklat dan makanan berminyak seperti kentang goreng dan pizza sering disalahkan, tetapi baru-baru ini menunjukkan kajian perubatan bahawa makanan tampaknya mempunyai sedikit kesan terhadap perkembangan atau kursus jerawat. Ini mungkin hanya suatu kebetulan jerawat meletus pada remaja ketika mereka dalam jumlah besar mengambil makanan yang disebutkan.

Jerawat bukanlah hasil dari kebersihan yang buruk. Itu bukan hasil dari minyak kotoran atau permukaan kulit. Bahkan, menggosok kuat dari daerah yang terkena akan mengganggu kulit jerawat dan benar-benar membuat lebih buruk. Dan stres biasa setiap kehidupan sehari-hari bukan merupakan faktor penting dalam jerawat.

Doktor menjelaskan jerawat sebagai penyakit kelenjar sebaceous yang menghasilkan zat berminyak yang disebut sebum yang biasanya bermuara ke permukaan kulit melalui lubang kecil, yang biasa disebut pori. Pori-pori ini kadang-kadang mungkin dihubungkan, yang menghalang sebum dari mencapai permukaan. Sebuah campuran minyak dan sel kulit mati membolehkan bakteria tumbuh di dipasang pori-pori.

Bakteria ini menghasilkan bahan kimia yang menarik sel darah putih yang, pada gilirannya, menyebabkan keradangan. Empat tanda-tanda keradangan: pembengkakan, kemerahan, panas, dan nyeri, adalah reaksi ciri-ciri rangkaian untuk penyakit atau kecederaan. Ketika dinding yang dipasang rehat pori bawah, tumpahan segala sesuatu ke dalam kulit berhampiran - sebum, gudang sel kulit, dan bakteria - menyebabkan jerawat.

Punca pasti jerawat tidak diketahui, tetapi doktor percaya hasil dari beberapa faktor yang berkaitan. Mungkin faktor yang paling penting adalah peningkatan hormon yang disebut androgen (hormon seks lelaki). Peningkatan ini dalam kedua-dua jenis kelamin selama masa pubertas dan menyebabkan kelenjar sebaceous untuk memperbesar dan menghasilkan lebih banyak sebum. Faktor penting lain adalah keturunan atau genetik. Para penyelidik telah mendapati bahawa kecenderungan untuk mengembangkan jerawat dapat warisan dari orang tua. Menggunakan kosmetik berminyak juga boleh menyumbang dengan menukar sel-sel dan penyumbatan pori-pori.

Sementara banyak orang berfikir bahawa rawatan jerawat hanya muncul setiap jerawat yang muncul, kaedah ini sebenarnya akan membuat keadaan anda lebih buruk dalam jangka panjang. Proses ini kemungkinan akan menyebabkan parut sedap dipandang dan seumur hidup. rawatan jerawat yang handal dan boleh dipercayai memerlukan sejumlah kesabaran kerana ubat mungkin tidak bekerja pada awalnya. Anda mungkin perlu mencuba beberapa ubat sebelum menemui satu yang bekerja untuk anda. Sebagaimana dengan sebahagian besar keadaan perubatan lain tidak ada "satu saiz sesuai untuk semua" penyelesaian untuk rawatan jerawat.

Walaupun kesulitan mungkin, jerawat adalah keadaan yang boleh diubati. Tujuan adalah untuk menyembuhkan lesi yang ada, menghentikan lesi baru dari pembentukan, mencegah parut dan mengurangkan tekanan psikologi yang berasal dari penurunan harga diri, kemarahan, depresi dan frustrasi yang disebabkan oleh munculnya jerawat.