Tuesday, March 8, 2011

Muak dengan eBay?

Bagi banyak orang, pengalaman pertama mereka bekerja dalam talian melibatkan menjual produk di eBay. Ini adalah bagaimana aku mula semula pada tahun 1998 dan aku tahu banyak orang lain yang melakukan hal yang sama.

Namun, penting untuk diingat eBay yang bukan 'akan semua dan menamatkan semua' - ada dunia online yang jauh lebih besar di luar sana. Alasan saya untuk menyebutkan ini adalah bahawa saya sudah bercakap dengan tiga orang yang masing-masing minggu ini membuat pendapatan penuh atau paruh waktu yang layak di eBay tetapi yang sudah muak dengan itu dan ingin bergerak ke arah lain.

Setelah dijual di eBay diriku sendiri, aku bisa mengerti mengapa penjual melakukan lelah / bosan / kecewa dengan laman lelong - sangat kompetitif dan memerlukan jumlah yang luar biasa kerja keras untuk berjaya. Selain itu, biasanya kes yang lebih kejayaan anda menjadi, semakin keras anda harus bekerja. Property lelong, pengendalian permintaan pelanggan, pembungkusan, penghantaran, sumber / membeli saham, menjaga dengan umpan balik, memantau persaingan - menjual di eBay adalah pekerjaan sulit dan tidak menghairankan bahawa setelah bekerja dengan cara ini selama beberapa tahun, banyak orang berharap mereka sudah kembali di tanah yang bekerja!

Jangan salah, ada wang yang baik harus dibuat di eBay bagi siapa saja bersedia untuk meletakkan usaha dan banyak orang menikmati perdagangan dalam halaman lelong besar. Tapi ini bukan untuk semua orang.

Setelah berbicara dengan penjual eBay banyak di masa lalu, tampaknya bagi saya bahawa dari orang-orang yang tidak senang bekerja di eBay, tugas-tugas tertentu yang mereka menikmati sedikit adalah pembungkusan dan penghantaran produk. Lucunya, ini adalah persis sedikit perdagangan yang tidak suka saya tumbuh juga.

I (dan penjual saya sudah bercakap dengan) tidak punya masalah dengan mencipta keterangan jualan, berkaitan dengan e-mel, pengumpulan bayaran (naturally!) dan tugas-tugas pentadbiran lain yang terlibat dalam menjalankan perniagaan online. Tetapi membungkus hal-hal dan membawa mereka ke pejabat pos adalah sesuatu yang sama sekali berbeza dan bagi saya dan banyak orang lain yang mana semuanya mulai berantakan :-)

Seperti yang saya katakan di awal artikel ini, jika anda memperoleh muak melakukan 'sesuatu' yang eBay atau jika anda hanya tidak mewah idea untuk bermula dengan, ada banyak kesempatan alternatif yang tersedia secara online. penyelesaian saya sendiri adalah untuk menyingkirkan salah satu aspek perdagangan eBay bahawa saya tidak menikmati - packing dan penghantaran - dan mula menghasilkan dan menjual produk-produk digital yang boleh dihantar kepada pelanggan secara automatik. Aku masih harus menulis laman jualan dan membina website, saya masih harus berurusan dengan e-mel etc tapi saya tidak perlu menangani produk fizikal (juga saya tidak harus berurusan dengan koleksi bayaran kerana itu juga boleh ditangani secara automatik oleh perisian) .

Tentu saja produk saya sangat relevan dengan penjual eBay dan memang, ada banyak individu dan syarikat di luar sana yang telah melakukan keberuntungan dari belakang eBay tanpa pernah menjual satu produk di laman lelong. Saya yakin bahawa ada banyak masalah lain bahawa pengguna eBay memiliki dapat diselesaikan dengan software baru atau perkhidmatan tertentu dan jika idea lepas landas, ada 135 juta pengguna berdaftar di eBay untuk pasaran!

eBay memberi peluang yang bagus bagi ratusan ribu orang tetapi tidak untuk semua orang dan jika anda menemukan diri anda frustasi / bosan dengan lama yang sama rutin setiap hari, mula mencari sesuatu di luar dunia eBay.