Tuesday, March 8, 2011

Mata pada web eCommerce anda

Dalam sebuah rencana baru-baru ini saya berbicara tentang penempatan Google AdSense berdasarkan kajian mata-pelacakan. Namun, kajian oleh The Poynter Institute, Eyetools dan Pusat Estlow untuk Kewartawanan dan New Media banyak berbicara tentang lebih dari tempat untuk meletakkan sebuah blok AdSense.

Merancang sebuah laman eCommerce lebih daripada membuatnya cantik. Anda mempunyai tindakan yang dikehendaki tertentu yang anda cari dari pengunjung anda. Anda memiliki hal khusus yang ingin memastikan mereka melihat dan mudah-mudahan bertindak atas. Sekarang, ada beberapa kajian yang dapat membimbing desain anda. Tentu saja anda ingin laman anda kelihatan profesional, tapi anda ingin melakukan tugasnya paling berkesan mungkin juga.

Orang-orang hairan sama dalam beberapa perilaku visual basic mereka. Sudah dikatakan bahawa evolusi kita sebagai pemburu-pengumpul mempunyai banyak berbentuk pola tertanam kami visual. Adakah anda membeli hujah tertentu atau tidak, masih ada persamaan penting.

perilaku khas pada awalnya melihat laman adalah dengan melakukan scan cepat terlihat turun skrin dengan tempoh memfokuskan singkat di sekitar kawasan yang menarik perhatian. Pertama lulus cenderung untuk memasukkan judul, logo laman, keterangan foto, subjudul, link dan item menu. Dan hot spot besar adalah sudut kiri atas paparan. Saya belum melihat ada kajian definitif tentang apakah pola-pola ini juga berlaku bagi pengguna dengan bahasa asli yang membaca apa-apa cara pun kecuali kiri ke kanan, tapi aku dengan andaian sebahagian besar daripada anda sedang membina laman untuk pembaca kiri-ke-kanan.

Mesej yang jelas adalah bahawa yang paling penting real estat anda berada di kawasan sebelah kiri atas dan kanan bawah (terutamanya jika itu di bawah flip) adalah paling tidak mungkin untuk menerima banyak perhatian.

Bagaimana anda menggunakan kata-kata anda dalam sebuah paragraf, tajuk atau link boleh membuat perbezaan besar dalam kejayaan anda dalam menangkap perhatian pengunjung. Konsep ini disebut frontloading. Di mana pun anda boleh memastikan hal penting anda muncul di awal maklumat utama, link dan teks lain. Itu masih harus masuk akal, tapi beberapa kata pertama jauh lebih mungkin sekurang-kurangnya diimbas maka tengah atau akhir tajuk atau link atau bahagian dalam perenggan.

Kata-kata yang sama persis boleh mempunyai tahap menangkap drastik berbeza bergantung pada tempahan mereka. Anda ingin memaksimumkan kebarangkalian bahawa pengunjung akan membaca judul keseluruhan atau link dan kemudian bertindak di atasnya. Jadi menempatkan, yang paling ketara kata memikat pertama - orang-orang yang merupakan tangan-tangan terbaik dan menyampaikan subjek akan.

Anda tidak mempunyai banyak masa untuk berantakan tentang. Sudah melaporkan bahawa seorang surfer mungkin khas dari laman anda di baik di bawah 14 saat kecuali meraih sesuatu nya atau cepat perhatiannya. Ingat-kiri atas? Anda ingin melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan headline, link dan teks di daerah itu.

Dropcaps (di mana huruf besar di baris pertama adalah dalam fon yang berbeza, sering tidak biasa, dan meluas ke bawah pangkalan teks garis normal-), huruf tebal, font perubahan dan perubahan warna juga boleh berfungsi sebagai attractor-mata yang kuat. Jika anda cuba teknik-teknik ini, anda perlu berhati-hati bahawa anda tidak terlalu sering mereka (laman anda akan kelihatan seperti berantakan), dan itu sangat penting bahawa anda menguji apakah mereka benar-benar melakukan apa yang anda inginkan. Menjengkelkan kerana mungkin, menjalankan ujian adalah satu-satunya cara untuk memastikan itu perbaikan.

Adakah anda menggunakan senarai? Adakah anda yakin bahawa mereka di-line dan sedekat mungkin dengan margin kiri mungkin? Jangan pernah menggunakan format garis dengan beberapa indentasi. Orang scan ke bawah, bukan di seluruh dan mereka cenderung untuk mengimbas berhampiran dengan margin kiri. Indent terlalu banyak dan mungkin juga tidak kelihatan.

Keputusan ujian yang menarik yang saya baca di suatu tempat mengatakan bahawa di suatu tempat antara 10 dan 20 peratus daripada pengunjung laman bahkan tidak melihat berpusat berita utama. Sudah tentu mereka terlihat bagus dan banyak halaman menggunakannya, tetapi jika mereka benar-benar meleset bahkan 3 peratus daripada pengunjung anda, anda membayar harga yang besar untuk kelihatan bagus. Saran? Pasang headline mereka melawan margin kiri.

Ini juga berlaku untuk link. Pasang link tersebut melawan margin kiri, tidak di dalam sebuah paragraf, terpusat atau ke kanan. Dan jika anda ingin setiap klik pada link, tidak pernah memasukkannya ke dalam wilayah hampir tak terlihat bawah sebelah kanan. Sebaiknya tinggalkan saja dari halaman anda.

Bagaimana dengan indentasi perenggan? Sekarang ada cara yang bagus untuk memulakan sebuah hujah. Beberapa berpendapat bahawa yang menarik mata, itu berbeza, beberapa halaman menggunakannya sehingga anda menonjol. Lain berkeras bahawa anda jauh lebih baik tinggal kiri dibenarkan dan frontloading setiap perenggan. Hanya ada satu cara untuk menyelesaikannya sendiri, yeah, menjalankan beberapa ujian dan melihat apa yang bekerja dengan pengunjung di laman anda.

Intinya adalah bahawa sekali anda mendapatkan melampaui dasar-dasar penempatan, frontloading, dan link kiri-dibenarkan dan headline, anda perlu untuk menguji sama ada anda ingin benar-benar memaksimumkan keberkesanan desain website anda. Saya berharap ada jawapan yang sederhana juga, tapi pada akhirnya hanya ujian akan memberi tahu anda apa yang terbaik untuk laman anda.