Friday, March 11, 2011

Evolusi Google AdSense

web telah berkembang menjadi sebuah "organisma" yang kompleks, untuk beberapa, tampaknya mempunyai kehidupan sendiri. Seperti Internet telah berkembang, demikian juga mempunyai pemasar online dan penerbit. Belon dot-com adalah dikatakan telah meletup tetapi penerbit yang cerdas telah meraih ekor mantle dari rakasa carian Google dan menggunakan Google AdSense di laman web kandungan yang kaya. Google AdSense, pelopor untuk menyediakan iklan kandungan-sensitif, telah anugerah untuk webmaster mencari alternatif untuk amortisasi trafffic web mereka.

Bagaimana Cara Kerja Google AdSense?
Konsep ini sederhana: memasukkan penerbit atau webmaster java script ke dalam website. Setiap kali laman diakses, java script menarik iklan dari program AdSense Google. Iklan disasarkan dan berkaitan dengan kandungan yang terdapat pada laman web yang melayani iklan. Jika klik web surfer pada iklan yang disajikan dari Google, webmaster melayani iklan mendapatkan sebahagian dari wang yang pengiklan membayar Google untuk klik.

Google menangani semua pelacakan dan pembayaran, akhirnya menyediakan cara mudah bagi webmaster untuk memaparkan kandungan-sensitif, iklan disasarkan, tanpa sakit kepala karena harus meminta pengiklan, mengumpul dana, memantau statistik klik atau lagu, salah satu yang dengan mudah boleh menjadi penuh waktu kerja.

Walaupun Google AdSense, seperti program bayar per-klik banyak, terkendala oleh tuntutan klik penipuan, hal ini jelas merupakan sumber pendapatan yang berkesan untuk banyak perniagaan web terkemuka. Nampaknya ada tidak kekurangan pengiklan dalam program AdWords dari Google yang menarik iklan AdSense. Webmaster tampak kurang prihatin dengan kurangnya maklumat yang disediakan oleh Google dan lebih tertarik untuk menguangkan cek bulanan dari Google.

Evolusi AdSense
Sementara sistem awal Google cukup sederhana, hanya menyediakan pilihan penerbit memaparkan beberapa format iklan, teknologi di belakang bahkan iklan pertama sama sekali tidak sederhana. Teknologi yang digunakan untuk menggunakan Google AdSense jauh melampaui kata kunci sederhana atau pencocokan kategori. Sebuah algoritma yang kompleks digunakan untuk menentukan kandungan yang terdapat pada laman web yang melayani iklan. Setelah kandungan undian, dan iklan yang sesuai yang mengandungi kandungan yang berkaitan dilayan.

Awal, Google menerapkan sebuah sistem yang membolehkan penerbit untuk menapis iklan dari pesaing atau laman yang mereka dianggap tidak pantas. Google juga membolehkan penjual untuk menentukan iklan alternatif, dalam hal tidak mungkin bahawa Google tidak dapat menyediakan iklan kandungan berkaitan.

The progresi Google
Google telah datang jauh dalam memahami keperluan penerbit dan webmaster. Google sekarang menawarkan sistem yang membolehkan kustomisasi iklan penuh. Webmaster boleh memilih daripada dua belas format teks iklan dan dapat menyesuaikan iklan Google untuk melengkapkan laman web mereka dan masuk ke dalam tata letak laman web yang ada. Pilihan yang disediakan membolehkan webmaster untuk memilih dan membuat palet warna tersuai yang sesuai dengan skim warna sebuah laman web yang ada, membuat iklan berpadanan jauh lebih alami.

Banyak laman telah mampu mengintegrasikan iklan ke dalam desain halaman mereka dengan menggunakan format iklan yang berbeza.

Contoh halaman dengan iklan yang terintegrasi:

Mitra Pelaburan - http://www.investing-partners.com
Podcasting Tools - http://www.podcasting-tools.com.
RSS Rangkaian - http://www.rss-network.com


Laporan Online
Google baru-baru mengambil langkah maju yang besar, penerbit menyediakan kemampuan untuk mengesan pendapatan mereka berdasarkan saluran webmaster-ditakrifkan. perbaikan terbaru untuk pelaporan Google AdSense telah mengakibatkan webmaster mempunyai kemampuan untuk memantau prestasi iklan dengan laporan talian dikustomisasi yang boleh detail tayangan halaman, klik dan klik-melalui tarif. Webmaster sekarang mempunyai kebolehan untuk mengesan format iklan tertentu, warna dan halaman dalam sebuah laman web. Webmaster cepat dapat melihat dan mengesan trend. Alat pelaporan baru yang fleksibel membolehkan webmaster untuk laman web kumpulan dengan URL, domain, jenis iklan atau kategori, memberikan wawasan webmaster menjadi apa laman, iklan dan domain adalah melakukan yang terbaik.

Laporan real-time, yang membolehkan webmaster untuk cepat menilai keberkesanan dari setiap perubahan. Laporan baru membuatnya lebih mudah untuk webmaster untuk mengoptimalkan dan meningkatkan klik melalui tarif. pelaporan Pilihan membolehkan webmaster untuk memantau lalu lintas, melihat tayangan iklan baik dan tayangan halaman.

Pengiklan menyedari manfaat yang berkaitan dengan memiliki iklan mereka bertugas pada website disasarkan, meningkatkan kemungkinan bahawa seorang surfer Web calon akan mempunyai minat pada produk atau perkhidmatan mereka.

Kebenaran Masih Belum Terungkap
Google tetap tidak mendedahkan berapa peratusan dari pendapatan iklan yang diperolehi adalah dibayar kepada webmaster melayani iklan, tapi mereka telah membuat langkah yang berkaitan dengan keterbukaan, baru-baru ini mengangkat larangan mencegah webmaster mendedahkan jumlah yang mereka peroleh melalui menayangkan iklan Google.