Jika anda belum pernah menulis sebuah rancangan perniagaan dahulu, idea saja dapat banyak.
Tidak harus menjadi mimpi buruk imajinasi anda.
Secara tradisional, rancangan perniagaan digunakan untuk mengamankan dana dari pemberi pinjaman atau rakan potensi pelaburan. Ini berfungsi sebagai sesuatu yang serupa untuk meneruskan perniagaan anda, menghuraikan tujuan dan ruang lingkup perniagaan anda, mengenalpasti tujuan, pemasaran dan pengurusan, dan mendirikan neraca asas.
Sekarang, bahkan jika anda tidak akan mencari dana tambahan, bahkan jika anda akan mengembangkan perniagaan anda sendiri dari pejabat anda di rumah, anda akan bijaksana untuk menyusun rancangan perniagaan. Cukup melalui proses memiliki nilai. Ini akan membantu anda mengembangkan visi yang jelas tentang apa yang ingin anda lakukan dengan perniagaan anda dan bagaimana anda berniat untuk melakukannya.
Ini adalah beberapa soalan yang anda harus sudah ditanyakan dan dijawab sebelum anda duduk untuk menulis rancangan perniagaan anda:
== Apa yang "ingin" melakukan perniagaan anda mengisi, dan apa produk atau perkhidmatan anda akan memberikan untuk mengisi yang ingin?
== Siapa yang akan menjadi pelanggan berpotensi anda (ini harus menjadi, dibentuk ceruk pasar dengan pembeli mati-keras).
== Mengapa orang membeli daripada anda sebagai lawan dari perniagaan di jalan (dengan kata lain ... apa yang anda Unique Selling Posisi)?
== Bagaimana anda berniat untuk meraih pelanggan anda? etalase A? Iklan di buku telefon? Direct mail? Sebuah kempen internet? Menjual door-to-door? Kombinasi ini?
== Apakah anda memerlukan dana tambahan dan jika berlaku demikian, berapa banyak yang anda perlukan dan bagaimana anda bermaksud untuk mengamankan itu?
Oke, jadi mari kita melihat apa yang akan anda ingin memasukkan dalam rancangan perniagaan anda.
Kebanyakan rancangan perniagaan berstruktur untuk menyemak empat bidang utama:
1. Ringkasan Eksekutif - sebuah gambaran yang dari perniagaan
2. Bagaimana anda berniat untuk pasaran perniagaan
3. Bagaimana kewangan busines akan diatur dan dikendalikan
4. Bagaimana busines akan diuruskan
Mari kita lihat lebih lanjut tentang ini.
Ringkasan Eksekutif: perniagaan apa yang akan dilakukan, yang Unique Selling Position, tujuan perniagaan, pemilikan dan struktur undang-undang, kemahiran dan pengetahuan dan bagaimana mereka akan mendapatkan keuntungan perniagaan.
Pemasaran Perniagaan: menjelaskan produk atau perkhidmatan anda, mengenalpasti ceruk pasar anda, seberapa besar itu, dan bagaimana anda merancang untuk mencapainya. Tentukan pelanggan anda, mengenalpasti pesaing anda, detail rencana harga anda, menjelaskan bagaimana anda berniat untuk menarik dan menukarkan pelanggan.
Pembiayaan Usaha: anggaran start-up kos, projek anggaran operasi bulanan anda untuk tahun pertama, outline anda ROI (return on investment) dan arus kas untuk tahun pertama, projek pendapatan anda dan lembar beban neraca untuk dua tahun pertama, menjelaskan bagaimana anda akan mengkompensasi diri sendiri, menetapkan siapa akan memelihara nota perakaunan dan bagaimana mereka akan dipertahankan, dan jika anda memerlukan dana, jelaskan berapa banyak yang anda perlukan dan bagaimana akan digunakan oleh perniagaan .
Menguruskan Perniagaan: bagaimana akan perniagaan dikendalikan sehari-hari, apa prosedur perekrutan dan kakitangan akan, bagaimana produk atau perkhidmatan akan dibangunkan dan bagaimana mereka akan mendapatkan ke tangan pelanggan anda. Anda juga harus mengambil kira peralatan usaha akan memerlukan, dan bagaimana insurans, perjanjian sewa, dll akan ditangani.
Itu saja. Ringkasnya.