Friday, March 11, 2011

USP di eBay

Jika anda telah cuba-cuba sama sekali dalam dunia pemasaran Internet, anda mungkin pernah mendengar "proposisi jualan unik" istilah atau USP. USP adalah teknik yang pemasar internet gunakan untuk menetapkan diri mereka sendiri terpisah dari pertandingan. Internet marketing yang sangat kompetitif dan sangat jenuh. Untuk menjadi sukses, sangat penting bahawa sekarang internet marketer dirinya sebagai unik dan berbeza daripada pesaingnya terutama ketika banyak dari mereka yang menjual produk yang sama.

Hal ini juga sama penting untuk memiliki proposisi menjual unik di Ebay. Saya kagum pada jumlah penjual Ebay yang tidak menyedari atau hanya tidak peduli tentang pentingnya memiliki proposisi jualan yang unik. Salah satu contoh: Beberapa waktu yang lalu, saya sedang meneliti beberapa produk di Ebay dari sebuah syarikat pemborong yang disebut B & F System. B & F System adalah satu-satunya syarikat pemborong yang membawa pelbagai produk jenama. Salah satu jenama yang mereka bawa disebut Maxam. Aku datang di jaket kulit beberapa Maxam di Ebay ketika mencari lelong berakhir. Sekarang tau nggak. Sekitar selusin atau lebih dari lelong jaket kulit yang persis sama. Mereka semua menggunakan gambar yang sama dari lelaki model jaket yang dirampas daripada laman B & F. Mereka bahkan menggunakan salinan iklan yang tepat digunakan oleh B & F!

Apa hasilnya? Hanya salah satu penjual mampu menjual jaket. Tawaran atas hanya $ 26. Dan kerana dia membeli jaket dari B & F sebanyak $ 20, ia membuat sekitar $ 5,00 keuntungan selepas bayaran Ebay. Itu keuntungan ramping untuk sebuah item yang biasanya seharga $ 95.

Selalu diingat bahawa jumlah usaha yang anda lakukan keempat pada anda lelong akan dalam perkadaran langsung dengan jumlah pulangan yang anda dapatkan dari lelong anda. Para penjual yang memasang lelong jaket menaruh sedikit usaha keempat dengan menggunakan stok foto dan copy iklan dari halaman B & F, dan kerana itu menerima jualan sedikit atau tidak dari pelelangan mereka. Penjual dalam kes ini mungkin berfikir bahawa menggunakan foto stok membuat lelong mereka kelihatan lebih profesional. Hanya saja sebaliknya. Lelang ini terlihat sangat amatir. Menggunakan gambar model pakaian seseorang tidak akan menarik orang untuk menawar pada lelong anda. Menggunakan tiga atau empat gambar berkualiti tinggi dari item yang sebenarnya bersama-sama dengan penjelasan terperinci akan menarik orang untuk tawaran. Ingat bahawa pakaian membeli dari internet tidak seperti membeli CD muzik atau perisian. Anda tidak perlu bimbang jika CD berpadanan. Anda tidak perlu melihat beberapa gambar dari tempat perisian untuk tahu apa yang akan mendapatkan. Namun, ketika menjual pakaian, kualiti gambar yang baik dan penjelasan terperinci penting. Anda perlu menggunakan kamera digital yang berkualiti baik untuk mengambil gambar item tersebut dari sudut yang berbeza. Jika anda menjual jaket atau mantel, termasuk gambar lapisan juga. Dalam keterangan anda, jangan hanya mengatakan itu saiz besar. Berikan pengukuran pakaian termasuk panjang keseluruhan, panjang lengan dan ukuran dada. Jika anda akan mengkhususkan diri dalam pakaian, itu akan menjadi idea yang baik untuk membeli boneka bentuk atau pakaian dengan model pakaian anda. Melakukan hal-hal ini akan pergi jauh dalam tatacara anda berbeza dari pertandingan dan membina sebuah "proposisi jualan yang unik."

Apa yang pernah anda berfikir tentang menjual, selalu melihat pesaing anda dan berfikir tentang cara menetapkan sendiri berasingan. Ingat bahawa kecuali jika anda menjual barang antik di Ebay, selalu ada orang lain yang berusaha menjual hal yang sama yang anda jual. Membentuk anda USP akan menempatkan anda pada jalan menuju kejayaan Ebay.