Wednesday, March 9, 2011

Apakah Penipuan Klik Sungguh sebuah Masalah?

Klik penipuan saat ini menjadi topik utama dalam iklan online. Ramai yang berpendapat bahawa itu menyajikan ancaman terhadap kestabilan dan kelangsungan hidup bayar per klik (PPC) iklan, generator pendapatan utama Google dan Overture. Pada kenyataannya, penipuan klik bukan masalah yang signifikan sama sekali.

Klik penipuan terjadi ketika iklan diklik untuk alasan lain selain minat yang tulus untuk belajar lebih banyak tentang produk atau perkhidmatan yang diiklankan. Klik penipuan terjadi dalam dua bentuk. Dalam satu contoh, penipuan muncul dari pesaing cuba untuk menyabot satu sama lain. Salah satu pesaing klik pada iklan lain hanya untuk menguras anggaran syarikat tersebut. Contoh lain terjadi ketika webmaster (atau orang-orang yang berkaitan dengan webmaster) berkali-kali mengklik iklan Google AdSense (yang sindikasi iklan orang lain ') pada laman web mereka sendiri untuk menghasilkan lebih banyak pendapatan. Sementara kedua-dua Overture dan Google telah mengembangkan teknologi canggih untuk mengesan penipuan klik, sistem mereka, dan tidak pernah mungkin, sangat mudah.

Soalan sesungguhnya adalah seberapa banyak yang penipuan klik benar-benar merosakkan industri PPC? Gross penipuan, iaitu, ketika satu orang atau teknologi konsisten dan berulang kali klik pada iklan, selain daripada yang Overture dan Google dengan mudah dapat mengesan, kami percaya bahawa penipuan klik tidak berdampak nyata pada industri. Berikut ini menjelaskan mengapa.

teori pasaran cekap mengatakan bahawa tidak mungkin untuk "mengalahkan pasaran" kerana harga sudah menggabungkan dan mencerminkan semua maklumat yang relevan. Sebagai industri PPC telah jatuh tempo, kecekapan telah mula berakar. Ertinya, harga setiap kata kunci telah ditolak sampai ke titik di mana ia mencerminkan harga tertinggi pengiklan bersedia membayar untuk klik.

Sebagai contoh, sebuah syarikat runcit buku boleh membayar $ 1,00 per klik yang didasarkan pada metrik dalaman. Metrik ini mendikte, misalnya, bahawa rata-rata 30% dari Clickers pembelian buku dan keuntungan rata-rata pada jualan adalah $ 4,00. Jadi, untuk setiap 100 klik ($ 100 bayaran), mereka membuat 30 jualan ($ 120 pendapatan) dan menghasilkan keuntungan $ 20,00 (20%). Perhatikan bahawa tahun yang lalu, peruncit yang sama mungkin telah mampu untuk membayar hanya $ 0,50 per klik, tetapi sebagai pasaran matang dan peruncit lebih mulai iklan, tawaran yang kompetitif memaksa harga sampai dengan $ 1,00 di mana return tertinggi pengiklan yang paling bisa dibuat adalah 20% .

Kuncinya adalah bahawa klik penipuan sudah diperhitungkan saat pengiklan memilih bilangan tertinggi mereka akan menawar. Misalnya, tidak ada perbezaan sama ada pengiklan membayar $ 0.83/click untuk 121 klik dengan 21 1.00/click yang curang, atau $ untuk 100 klik bila sama sekali tidak ada penipuan. Dalam kedua-dua kes, pengiklan membayar $ 100 dan menghasilkan keuntungan sebesar $ 20, dan Overture dan / atau Google menghasilkan $ 100. Perubahan apa yang menghasilkan pemasang iklan (contohnya, peratus Clickers yang membeli buku) yang pada gilirannya kesan harga tawaran tertinggi mereka. Ertinya, dengan penipuan, 30 daripada 121 Clickers (24,8%) membeli buku itu, dan tanpa penipuan 30 daripada 100 Clickers (30%) membelinya. Tanpa penipuan, harga tawaran di pasaran yang cekap akan naik dari $ 0.83 menjadi $ 1,00.

Ringkasnya, pemasang iklan online harus fokus pada analisis dan meningkatkan metrik dalaman mereka (misalnya, penukaran) dan tidak bimbang tentang klik penipuan seperti yang sudah dimasukkan ke dalam harga tawaran kata kunci. Mudah-mudahan, tuntutan sembrono dan permintaan pengembalian melahirkan dengan klik penipuan jelas akan berakhir seperti yang di industri mengakui ini fakta yang tak terbantahkan.