Anda mempunyai rancangan perniagaan yang terperinci, yang menunjukkan maksud keseluruhan syarikat anda. Anda mempresentasikan rancangan perniagaan ke bank anda sebelum start-up dan mereka menyerahkan dana dalam jumlah yang anda berdua dianggap diterima. Rancangan perniagaan asli mengandungi dasar prosedur yang akan membantu anda tetap fokus sementara syarikat tumbuh. Mari kita semak beberapa proses yang akan anda gunakan untuk memberikan perniagaan anda fokus yang diperlukan untuk tumbuh dan berjaya.
1. Sebuah rencana pemasaran. Jika jualan merupakan sebahagian daripada operasi anda (dan tampaknya bahawa beberapa bentuk jualan selalu merupakan sebahagian besar daripada setiap syarikat), maka, anda akan perlu mempunyai jualan kumpulan anda menumpukan pada rancangan pemasaran. analisis jangka pendek dan jangka panjang pendek harus menjadi sebahagian daripada perancangan ini dan kemungkinan akan mengandungi analisis pesaing anda, potensi pasaran dan unjuran jualan. Berhati-hatilah untuk tidak jatuh ke dalam perangkap membiarkan "perniagaan mengurus dirinya sendiri", tetap difokuskan pada bila-bila masa dan pastikan pengurus anda dengar ke dalam pemantauan pasaran secara teratur, tidak ada yang lebih mengalahkan untuk general manager / pemilik dari pada diberitahu oleh seorang pengurus jualan ... Saya tidak melihat bahawa datang! Astaga!
2. Perakaunan prosedur. Jika jualan yang penting, maka keperluan untuk tetap fokus pada menerima hasil dari jualan sama pentingnya. Hutang, kos dan hutang harus mempunyai prosedur tetap di tempat untuk membolehkan wang mengalir bebas melalui kas syarikat. Berfokus pada prosedur ini di pertemuan mingguan dan bulanan reguler akan menempatkan kumpulan perakaunan dan pemasaran di jalan yang sama. Sebuah celah antara pemasaran dan perakaunan adalah kejadian birokrasi yang sama; "? Kami membuat wang di sini, bagaimana saya harus hidup dengan aturan mereka" sehingga tidak heran jika suatu saat anda mendengar daripada orang dari negara jualan, Mendapatkan kedua operasi untuk tetap difokuskan pada hasil pendekatan bottom line berorientasikan merupakan sebahagian rutin dari keterangan pekerjaan seorang pemilik.
3. Sumber daya manusia. Jika anda pernah bekerja untuk pengurus, yang menganggap pekerja sebagai beban daripada aset, maka anda akan terbiasa dengan keperluan pengurus untuk tetap fokus pada sumber daya manusia dalam syarikat. Seorang pengurus yang terpaku pada pengurangan kakitangan terlepas dari prestasi mereka akan mencipta suasana ketakutan. Tentu saja, tidak ada yang mahu menjadi terlalu over-kakitangan, tapi pemilik yang baik / pengurus akan fokus pada menjaga jumlah pekerja asas yang mencukupi, dan memastikan latihan yang berterusan, program keselamatan dan ke atas ganjaran garis pekerja. Ini perkhemahan anda, mengapa tidak mempunyai "berkhemah bahagia?"
4. Jual perniagaan anda. Ini tidak bererti menjual dalam arti harfiah benar. Ini bermakna menumpukan pada menjadi yakin citra syarikat anda adalah salah satu yang membuat iri pesaing anda dan dikenali dalam dunia perniagaan sebagai operasi kelas pertama. Anda boleh melakukan ini dengan memiliki pengurus kunci menghadiri persidangan industri. Jadi yang jelas dan memberitahu mereka bahawa tumpuan mereka pada seminar ini adalah untuk rangkaian, benar-benar mengumpul maklumat baru banyak yang mereka dapat. Mereka juga harus 'menjual' peserta lain mengenai pentingnya dan kecekapan syarikat mereka dalam industri. Setelah mereka kembali, harus menindaklanjuti pertemuan dengan para pengurus di mana mereka akan melaporkan secara terperinci tentang apa yang telah mereka pelajari. Pengurus menghadiri konvensyen dan seminar harus mengambil kesempatan untuk menikmati diri mereka sendiri, namun demikian, mereka akan menjadi "wajah" syarikat anda, itu bijaksana pastikan bahawa mereka membuat mereka fokus pada pertemuan perniagaan, dan tidak semua "bermain."
Jika perancangan, pengorganisasian, kakitangan, pengarahan dan kawalan lima faktor utama dalam menguruskan sebuah syarikat, tinggal memfokuskan seluruh proses, adalah penting!